LAYANG-LAYANG SECARA AM

BERIKUT IALAH PETIKAN TAJUK-TAJUK BERKAITAN LAYANG-LAYANG / WAU

PENDAHULUAN
Menurut Kamus Dewan, permainan tradisional merujuk kepada permainan budaya yang
sudah diamalkan oleh sesuatu masyarakat itu untuk satu tempoh yang tertentu. Permainan
tradisional telah berupaya membentuk sebahagian daripada kehidupan yang dilalui oleh nenek
moyang kita. Asas penting yang menjamin kesinambungan permainan tradisional pada masa
lalu  ialah  keseragaman   cara  hidup  nenek   moyang   kita.  Kegiatan  harian,  bermusim  dan
tahunan  daripada   individu   ke   individu  tidak   banyak   berbeza.   Ini   membolehkan   mereka bekerja dan berhibur pada masa yang sama. Malah sejak dari kecil lagi mereka membiasakan
diri   dengan   keadaan   yang   demikian.   Apabila   musim   menuai   padi   berakhir   dan   musim tengkujuh tiba pesawah dan nelayan mengisinya dengan kerja-kerja sampingan. Kerja-kerja
demikian   boleh   ditangguhkan   dengan   mudah.   Tempoh   peralihan   antara   musim inilah digunakan untuk mengadakan keramaian serta pesta.
Selain itu, ketika penduduk di negara ini kebanyakannya masih bekerja sebagai petani
dan nelayan, mereka bekerja keras dan ia dilakukan secara  berkumpulan. Mereka mula
berkerja dari awal pagi sehingga lewat tengah hari. Oleh sebab itu, pada waktu petang mereka
akan meluangkan masa untuk bermain beramai-ramai bagi menghilangkan penat. Sekali
sekala, mereka akan mengadakan pertandingan untuk menonjolkan bakat masing -masing.
Permainan-permainan   ini   tidak   memerlukan   peralatan   yang   canggih   atau   mahal   
dan ia biasanya dimainkan golongan dewasa dan kanak-kanak. Peralatan yang digunakan dalam
permainan ialah seperti bola diperbuat daripada rotan sementara alat permainan lain diperbuat
daripada bahan-bahan semula jadi seperti biji getah, tempurung kelapa dan buluh. Ketika itu,
radio   dan   televisyen   tidak   dimiliki   oleh   ramai   orang   jadi   permainan   tradisional telah berperanan sebagai sumber hiburan masyarakat, di samping dapat juga merapatkan hubungan
antara   jiran   tetangga.   sementara   itu,  apabila   sesuatu   permainan diadakan di sesebuah kampung, penduduk kampung berdekatan turut berkunjung untuk mengambil bahagian atau
sekadar memberi semangat. Suasana pesta di padang permainan boleh mewujudkan interaksi
sosial di antara kampung-kampung yang mengambil bahagian.  Oleh   yang   demikian,
permainan tradisional juga dikenali sebagai permainan rakyat. Ada di antara permainan ini
yang sekarang tidak dimainkan lagi tetapi hanya diketahui oleh ibu bapa dan datuk nenek kita
sahaja. Tetapi ada juga yang masih dimainkan lagi oleh kanak-kanak sehingga hari ini. Di
antara permainan itu termasuklah guli, congkak, wau, selambut, sepak raga, gasing dan lain-
lain.
Sementara itu, terdapat beberapa kepentingan dalam permainan tradisional. Antaranya,
permainan tradisional ternyata dapat menyatupadukan masyarakat. Hal ini bererti bahawa
jalinan   muhibah   dan   rasa   persaudaraan   wujud   dalam   kalangan   masyarakat.   

Permainan tradisional bukan sahaja memberi hiburan, malah ia memberi manfaat terhadap 
kecerdasan rohani dan jasmani sewaktu bermain, terutama di luar rumah. Keadaan ini berlaku kerana
pemainnya menggunakan gerakan otot, seperti lengan, kaki, dan mata. Contohnya, permainan
Wau, sepak raga dan galah panjang. Selain itu, apabila permainan itu dipertandingkan, maka
mereka akan bersatu tenaga untuk memenangi sesuatu permainan dengan ini dapat melahirkan
badan yang sihat serta membentuk sifat mulia seperti tolong menolong, bersatu padu, bertolak
ansur, dan bertanggungjawab di samping semangat ingin mencapai kejayaan tertanam dalam
jiwa mereka.
kepentingan permainan tradisional juga ialah melatih kanak-kanak bergaul dengan
rakan sebaya. Hal ini demkian kerana sewaktu bermain mereka terpaksa berhubung dengan
rakan sebaya dan secara tidak langsung melatih mereka bergaul. Perbualan spontan antara
mereka akan menambahkan perbendaharaan kata. Selain itu, permainan kanak-kanak juga
dapat melatih mereka untuk menjadi pemimpin dan orang yang dipimpin. Mereka akan akur
pada   ketua   dan   syarat   pertandingan.   Sifat   bertolak   ansur   dan   bertanggungjawab dapat dipupuk. Lagu yang ada dalam permainan kanak -kanak akan melatih mereka menyebut
perkataan dengan betul dan lancar. Latihan mengira turut ada dalam permainan, contohnya,
dalam selambut dan congkak. 

Permainan ini memerlukan kepintaran bertindak dan kecekapan
akal. Setiap gerakkan, walaupun nampak mudah, iaitu sekadar mengambil dan mengatur
kembali biji guli dari lubang ke lubang, tetapi ianya mempunyai maknanya yang tersendiri.
Selain itu, permainan tradisional mampu melahirkan masyarakat yang kreatif yang
penuh dengan  nilai kesenian kerana untuk menghasilkan sesuatu alat permainan, seperti
gasing dan wau, kemahiran dan ketelitian diperlukan. Gasing atau wau yang baik bergantung
pada pembuat dan pemain. Secara tidak langsung, hal ini "memaksa" masyarakat berfikir
untuk menghasilkan kelainan. Tidak dapat dinafikan bahawa permainan tradisional banyak
membawa manfaat dan peranan kepada masyarakat umumnya. Dalam bidang pelancongan,

permainan tradisional dapat dijadikan daya tarikan pelancong. Dalam usaha mengekalkan
permainan tradisional ini, pihak yang berkenaan haruslah mengambil langkah yang sesuai
untuk mengetengahkan kepelbagaiannya. Khazanah permainan tradisional, sekiranya tidak
dikekalkan akan menghilangkan pengenalan peribadi dan jati diri bangsa.
Pada hari ini, dapat dilihat masyarakat kita masih lagi memainkan permainan ini tetapi
semakin lama semakin dipinggirkan terutama oleh golongan muda di negara ini yang terlalu
mengutamakan permainan  moden seperi permainan video  game. Peminggiran permainan
tradisional  ini   turut   diketengahkan  oleh   media  massa   yang   sering   menyiarkan rungutan penggiat   budaya   yang   menganggap   masyarakat   belia   di   negara   ini   sudah tidak   lagi memandang tinggi permainan budaya sendiri. Ini merupakan cabaran yang terpaksa ditempuh dalam mengekalkan permainan tradisional.

DEFINISI LAYANG-LAYANG
Perkataan layang-layang   lebih   sinonim  dengan   negeri-negeri   di   Pantai   Barat  dan
Selatan Semenanjung Malaysia seperti Selangor, Melaka dan Johor. Ini terbukti berdasarkan
catatan Tun Sri Lanang yang menyatakan dengan jelas Raja Ahmad bermain layang-layang
dengan pemuda serta kerabat Diraja, dan tidak pula disebut wau. Berbanding dengan wau di
Utara, saiz layang-layang di Pantai Barat dan Selatan Semenanjung Malaysia adalah lebih
kecil dan kurang dari segi motif hiasannya. Secara umumnya, layang-layang di negeri-negeri
ini terbahagi kepada tiga kategori iaitu layang-layang laga, layang-layang anak dan layang-
layang hiasan. Musim permainan layang-layang di Pantai Barat dan Selatan Semenanjung Malaysia
adalah hampir sama dengan negeri-negeri di Utara iaitu selepas musim menuai padi. Menurut
sumber, di negeri   Johor   misalnya   Wau Merak atau   nama   asalnya   layang-layang kipas dimainkan oleh orang Bugis selepas waktu musim menuai padi.

DEFINISI WAU
Di Malaysia, terdapat satu lagi istilah yang juga bermaksud layang-layang iaitu ‘wau’.
Perkataan wau digunakan oleh negeri-negeri di Utara Semenanjung Malaysia iaitu Kelantan,
Terengganu,   Perlis   dan   Kedah.   Terdapat   beberapa   teori   yang   menyatakan bagaimana
perkataan wau ini wujud dan salah satunya menurut Wayne Hosking dalam bukunya yang
bertajuk “Kites Of Malaysia”, mengatakan perkataan wau berasal dari perkataan Belanda iaitu
“Wouw” yang merujuk sejenis burung besar yang dijumpai di Asia Tenggara.

Walau bagaimanapun, menurut cerita orang tua-tua di negeri Kedah bahawa perkataan
wau berasal dari perkataan Thailand dan boleh dianggap sebagai teori yang paling kukuh
setakat ini. Di Thailand, layang-layang di negara tersebut dipanggil wau. Dari segi geografi
pula, keempat-empat negeri tersebut merupakan negeri yang paling hampir dengan Thiland.
Fakta yang terbaru dijumpai, hasil dari temuramah dengan penggiat-penggiat wau di
Semenanjung Malaysia menyarankan bahawa perkataan wau tersebut wujud daripada bunyi
yang dihasilkan oleh busur yang terdapat pada wau. Apabila dinaikkan ke udara, daun ibus
yang dipasang pada busur tersebut akan menghasilkan bunyi “wau, “wau”, “wau” secara
berirama.      

SEJARAH DAN MITOS WAU
Tiada catatan sahih mengenai tarikh sebenar serta asal usul kewujudan wau pertama di
Malaysia.  Walau  bagaimanapun,  menurut   sejarahwan   Clive   Hart,   kedatangan  wau   yang
pertama di Malaysia dipercayai berasal dari negara China. Ia berdasarkan karektor yang
terdapat pada layang-layang tradisional China yang mempunyai banyak persamaan dengan
layang-layang di Malaysia. Ianya bukan sesuatu yang mustahil memandangkan Tanah Melayu
(Malaysia) telah menjalin hubungan dengan negara China sejak hampir 2000 tahun yang lalu.
Sebagai contoh salah sebuah negeri di Malaysia iaitu dipanggil “Ho-Lo-Tan” pada kurun ke-5
masihi, “Chih-Tu” pada kurun ke-6 masihi dan “Tan-Tan” pada kurun ke-7 masihi.
Walau bagaimanapun  konsep “layang-layang melayu” telah diperakui  oleh orang-
orang Eropah sejak dahulu lagi. Orang-orang Melayu telah menggunakan daun kayu yang
lebar   untuk   dijadikan   wau.   Kemudian,   sesuai  dengan   perkembangan   kemajuan manusia mereka   mencipta   beberapa   rekabentuk   baru.   Berkemungkinan   juga   wau   di Malaysia mengalami satu evolusi dan menyerap unsur- unsur kebudayaan dari negara China.

SEMANGAT PADI
  Kewujudan   layang-layang   di   Malaysia   juga   dikaitkan   dengan   “semangat   padi”.
Sebuah cerita lagenda dari negeri di utara Semenanjung Malaysia iaitu Kedah.  Diceritakan

bahawa ada sepasang suami isteri di negeri tersebut yang bekerja sebagai petani di sebuah
kaki bukit dengan   menanam   padi huma. Ketika  mereka   sedang menanam padi, mereka
terjumpa seorang bayi perempuan lalu dipeliharanya bayi tersebut sehinggalah dewasa. Oleh
kerana suaminya ingin mengucapkan syukur dan terlalu menyayangi anak gadisnya itu maka
beliau selalu membawakan makanan ke tempat anak gadisnya bermain iaitu di baluh padi.
Perbuatan   suaminya   itu   telah   menyebabkan   sang   isteri   merasa   sangat   cemburu.
Disebabkan perasaan cemburunya itu dia telah menyiksa anak gadisnya sehingga melarikan
diri   mengikut   arah   mata   angin   barat.   Akibatnya,   pada   tahun   itu   juga   padi   yang telah dikerjakan tidak menjadi. Menurut Tok Nujum yang ditemui menyatakan bahawa anak gadis
mereka sebenarnya adalah ‘Semangat Padi’ dan menasihatkan petani tersebut sebagai tanda
meminta maaf mereka dikehendaki membuat sebuah lembaga yang menyerupai Wau Bulan
dan diterbangkan menggunakan tali jerami.

LAYANG-LAYANG SEBAGAI ACARA PERMAINAN DIRAJA
SIAPA YANG MEMAINKAN WAU
PERANAN WAU DALAM MASYARAKAT MALAYSIA DAHULU DAN SEKARANG
Di Malaysia terdapat sedikit perbezaan peranan wau dalam masyarakat berbanding
dahulu dan sekarang iaitu dari segi fungsi dan persekitaran.

MASA DAHULU
Dalam tahun 1960-an hingga 1970-an, perkembangan permainan layang-layang di
Malaysia amat memberangsangkan. Layang-layang sering dimainkan selepas musim menuai
kerana   untuk   bermain   layang-layang   ia bukan sahaja memerlukan kepakaran untuk
membuatnya tetapi juga kawasan lapang dan tiupan angin yang sesuai untuk menaikkan
layang-layang. Apabila selesai waktu menuai,  kawasan   tanah  yang sebelum ini ditanam
dengan padi menjadi lapang dan kering. Pada masa tersebut, proses menanam padi tidak
seperti hari ini iaitu dua kali setahun. Ini merupakan peluang kepada masyarakat ketika itu
untuk bermain layang-layang pada waktu petang sebagai salah satu hiburan yang sangat
digemari. Perhubungan masyarakat yang sangat terhad menyebabkan masyarakat Melayu
dahulu pada keseluruhannya sering bermain dengan permainan tempatan seperti gasing, wau,
sepak bulu ayam, sepak raga dan congkak.

MASA SEKARANG
Pada hari ini, layang-layang di Malaysia tidak hanya dimainkan di peringkat kampung
atau daerah sahaja  bahkan telah menjangkau ke peringkat antarabangsa melalui Festival
Layang-Layang yang diadakan di seluruh dunia sepanjang tahun. Rakyat Malaysia melalui
Majlis Pelayang Malaysia telah memandang ke hadapan untuk menjadikan layang-layang atau
wau sebagai salah satu pendekatan untuk memperkenalkan Malaysia serta budayanya di
peringkat dunia.

Di peringkat nasional pula telah diwujudkan pertandingan wau tradisional serta wau
ciptaan di dalam festival-festival yang diadakan bagi mewujudkan suasana yang lebih meriah
serta   bermatlamat.   Daya   kreativiti   para   seniman   juga   menjadikan   fungsi   layang-layang semakin luas dan tidak hanya tertumpu kepada satu bentuk permainan tradisional sahaja tetapi
juga sebagai replika atau cenderamata. Hasil kraftangan ini bukan hanya menarik disebabkan
rekabentuk   serta   kehalusan   kerja   sahaja   tetapi   dari   sudut   eksperimentasi   bahan seperti seramik, tembaga, gangsa, perak, emas, Kristal dan sebagainya.
Sebagai pengiktirafan terhadap layang-layang di Malaysia, wau bulan telah diiktiraf
sebagai wau kebangsaan dan imejnya telah diabadikan sebagai latar wang kertas satu ringgit
Malaysia dan wang syiling lima puluh sen. Masyarakat Malaysia turut menjadikan layang-
layang sebagai simbol untuk mengabadikan sesuatu peristiwa. Sebagai contoh, pada tahun
1999 sempena dengan Festival Layang-Layang Antarabangsa Pasir Gudang (Malaysia) Yang
Ke-4, sebuah layang-layang ciptaan yang dinamakan Wau Dugong telah direka. Ia dihasilkan
sempena tragedi kematian beberapa ekor ikan dugong yang semakin pupus di perairan Negeri
Johor.  
  
KESIMPULAN
Teori-teori kewujudan layang-layang di Malaysia yang telah dinyatakan sehingga kini
masih belum menggambarkan secara tepat bilakah layang-layang pertama wujud di negara
ini.   Walau   bagaimanapun,   ia   telah   membuktikan   kepentingan   laying-layang   kepada
masyarakat Melayu pada masa dahulu. Kewujudan layang-layang di Malaysia pada asasnya
berteraskan dua perkara iaitu adat resam dan rekreasi.

2.0 Fungsi atau Peranan Layang-layang/Wau
2.1 Fungsi layang-layang/wau dalam masyarakat terdahulu
Fungsi   layang-layang   atau   wau   dalam   masyarakat   terdahulu   boleh   
dikupas   melalui fungsinya dalam masyarakat Melayu dan juga dalam masyarakat dunia.
Dalam masyarakat Melayu, jika diimbas kembali sejarah lama wau ini dikaitkan
dengan   mitos   semangat   padi.   Hal   ini   bermaksud   wau   adalah   semangat   padi bagi
masyarakat Melayu terdahulu. Perkara ini  dapat dibuktikan melalui satu mitos iaitu
“Pada satu hari, seorang petani bersama isterinya yang tidak mempunyai anak terjumpa
dengan seorang anak perempuan yang cantik, lalu dipelihara oleh mereka. Si suami tiap-
tiap hari membawakan minuman dan makanan kepada anak perempuan itu di tempat dia
bermain di rumah padi, yang akhirnya menimbulkan perasaan cemburu di hati isteri.
Anak perempuan itu dipukul oleh si isteri lantas melarikan diri dari rumah petani tersebut
menghala angin barat. Berikutan dengan kejadian itu, padi petani suami isteri tadi, tidak
berbuah dan diserang penyakit. Mengikut nujum, anak perempuan yang dihalau tadi
adalah semangat padi. Untuk memohon maaf, petani itu harus membuat satu lembaga
merupai   Wau   Bulan”. Mitos  ini membawa maksud bahawa   anak perempuan yang
dikatakan   semangat   padi   itu   digantikan   dengan   wau/layang-layang   setelah   anak
perempuan itu melarikan diri. Maka dengan ini wau berfungsi sebagai semangat padi
dalam masyarakat Melayu terdahulu. Oleh sebab itulah wau sering dimainkan selepas
musim menuai padi.

Permainan wau ini juga berfungsi sebagai permainan atau acara permainan rasmi
anak raja dan golongan istana pada zaman masyarakat Melayu dahulu. Permainan wau
kerabat diraja ini telah bermula sejak 500 tahun dahulu ketika zaman Sultan Mahmud
Syah lagi. Setiap tahun pihak golongan istana akan mengadakan pesta layang-layang
yang membolehkan anak raja bersama-sama rakyat jelata berserta dalam pertandingan
layang-layang. Kebiasaannya, golongan anak raja mempunyai layang-layang yang lebih
hebat berbanding rakyat biasa. Layang-layang yang hebat ini menunjukkan kebesaran
kerabat diraja itu sendiri. Kebesaran itulah ganjarannya. Fenomena ini dapat dibuktikan
melalui  catatan  Tun Sri  Lanang dalam  Sejarah Melayu(Sulalatus  Salatin).  Menurut
ceritanya, dalam satu musim permainan layang-layang disertai oleh pemuda serta kerabat
diraja termasuk anak kepada Sultan Melaka, Raja Ahmad. Layang-layang milik Raja Ahmad paling besar manakala talinya daripada tali kail paling besar. Raja Ahmad adalah orang terakhir
menaikkan layang-layangnya dan apabila dilihat oleh peserta lain, mereka turut bertindak
menurunkan layang-layang kerana bimbang jika bergesel dengan layang-layang Raja
Ahmad, sudah pasti layang-layang mereka akan terputus. Fenomena ini menunjukkan
kebesaran kerabat  diraja   Raja  Ahmad itu. Bagaimanapun   di   antara peserta itu, ada
seorang peserta iaitu Hang Isa Pantas tidak menurunkan layang-layangnya. Berbanding
layang-layang Raja Ahmad, layang-layang Hang Isa Pantas jauh lebih kecil tetapi talinya
bersadur serbuk kaca. Layang-layang Raja Ahmad kemudiannya semakin mendekati
layang-layang   Hang  Isa  Pantas  lalu   kedua-dua tali   layang-layang   tersebut   bergesel.
Akibat terkena serbuk kaca akhirnya tali layang-layang Raja Ahmad tersebut putus lalu
jatuh di Tanjung Jati.  

Layang-layang juga menjadi satu aktiviti riadah atau aktiviti masa lapang dalam
masyarakat Melayu terdahulu. Aktiviti riadah ini kebiasaannya dilakukan selepas musim
menuai padi kerana kawasan tanah yang sebelum ini ditanam dengan padi menjadi
lapang dan kering. Jadi, permainan ini dimainkan di kawasan lapang dan berangin. Oleh
sebab perhubungan yang terhad menyebabkan masyarakat Melayu terdahulu mengisi
masa lapang mereka dengan permainan seperti layang-layang ini. Contohnya, ketika
nelayan tidak turun ke laut maka permainan layang-layang menjadi pilihan kegiatan
hiburan masa lapang mereka. Aktiviti masa lapang ini bukan sahaja disertai oleh seorang
individu malah seisi keluarga akan turut serta. Hal ini bermakna bapa,emak dan anak-
anak akan bersama-sama mengisi masa lapang mereka. Keadaan ini akan membawa
banyak kebaikan. Kebaikan itu boleh diperolehi apabila seorang bapa mengajar anaknya
cara   membuat   wau,   bagaimana   bermain   wau   dan   sebagainya.   Aspek-aspek   ini
membolehkan permainan ini diwarisi dari generasi ke generasi lain di samping menjadi
aktiviti masa lapang masyarakat. Selain itu, bagi menambahkan kemeriahan aktiviti masa
lapang   ini   masyarakat   Melayu   menjadikan   aktiviti   layang-layang   ini   sebagai   acara
keramaian   dan   pesta.   Apabila   sesuatu   permainan   atau   pesta   diadakan   di sesebuah
kampung, penduduk kampung berdekatan turut berkunjung untuk mengambil bahagian
atau sekadar memberi sokongan kepada peserta. Hal ini membuktikan bahawa permainan
layang-layang sememangnya aktiviti riadah masyarakat Melayu terdahulu. Contoh wau
yang digunakan untuk bermain pada masa lapang ialah Wau Teraju Tiga.
Wau atau layang-layang turut berfungsi sebagai penjaga sawah padi dan hasil padi
pada   zaman   masyarakat   Melayu   terdahulu.  Menurut   Encik   Hishamudin   Bin   Satil,
individu yang ditemuramah oleh kami, beliau menyatakan bahawa orang Melayu zaman
dahulu menggunakan wau atau layang-layang ini untuk menghalang binatang-binatang
yang suka memakan atau membinasakan sawah dan hasil padi mereka. Contohnya, di
negeri Perlis, wau dibina dalam bentuk yang berupa seakan-akan burung helang dan
dinaikkan ke udara di tengah-tengah sawah padi. Tujuan wau berupa burung helang ini
dibuat adalah untuk menghalau dan menakutkan burung-burung yang suka memakan
padi. Namun fungsi wau atau layang-layang ini lama-kelamaan telah digantikan dengan
“orang-orang” yang juga terletak di tengah-tengah sawah padi
 
Permainan layang-layang dalam masyarakat Melayu terdahulu berfungsi sebagai
satu seni  kebudayaan  rakyat(Folklore). Kebudayaan di sini  bermaksud amalan yang
dibuat berulang-ulang kali. Manakala seni ialah satu keindahan. Maka permainan layang-
layang   dalam   masyarakat   Melayu   dahulu   bermakna   keindahan   amalan   masyarakat
Melayu.   Sejarah   juga   menunjukkan   perkembangan   layang-layang   dalam   masyarakat
Melayu menunjukkan betapa indahnya permainan layang-layang itu sehinggakan ianya
disamakan dengan dewa-dewi di kayangan. Tujuan amalan permainan layang-layang ini
juga   tidak   menyimpang   daripada   kebudayaan   masyarakat   Melayu   dahulu.   Rata-rata
masyarakat Melayu dahulu  bangga dengan kebudayaan permainan layang-layang ini
kerana   permainan   layang-layang   dalam   masyarakat   Melayu   hanya   digunakan   untuk
tujuan yang baik sahaja.
Seterusnya, antara fungsi utama wau/layang-layang dalam masyarakat dunia dahulu
ialah sebagai alat peperangan dan lambang kejayaan sesebuah negara. Wau ini digunakan
sebagai peta penyerangan dan penakulan sesebuah negara. Di atas layang-layang inilah
dilukis   strategi   dan   cara   menyerang   sesebuah   negara.   Perkara   ini  dapat  dibuktikan
apabila cucu pembina Empayar Srivijaya, Jaya Sinha mengadakan beberapa serangan
untuk   menyatukan  kembali   Empayar  Srivijaya  yang   berpecah.   Sebelum   Jaya  Sinha
mengadakan serangan, dia telah lama bertapa dan apabila selesai, dia pulang dari gua
tempatnya bertapa dengan membawa rangka atau ‘lembaga’ wau bulan yang baginya
merupakan   peta   penyerangan   dan   penaklukan   kembali   Empayar   Srivijaya.  Setelah
mendapat kemenangan,  Wau Bulan yang dibawa   Jaya   Sinha tadi menjadi  lambang
Empayar Srivijaya yang dikenali sebagai ‘Sejagat Tanah Jawa’. Lambang kebesaran ini
ditunjukkan dengan mengadakan pesta menyambut kemenangan lalu menaikkan wau
tersebut ke udara. Keadaan ini menunjukkan wau sebagai lambang kejayaan Empayar
Srivijaya. Selain itu, di China, General Han Hsien telah mengalahkan tentera General
Hsiang Yu dalam peperangan di Kaishai dengan menakutkan mereka melalui bunyi
layang-layang besar pada waktu malam yang kononnya bunyi tersebut sebagai tanda
kemarahan dewa. 

Pada zaman dahulu,  di  Jawa Barat,  Lampung, dan beberapa tempat di  Indonesia
layang-layang berfungsi sebagai alat bantu memancing. Layang-layang ini terbuat dari
anyaman   daun   sejenis  anggrek  tertentu,   dan   dihubungkan   dengan   mata  kail.   Di
Pangandaran dan beberapa tempat lain, layang-layang dipasangi jerat untuk menangkap
kalong atau kelawar.

Di Rome Kuno dan Greece pula, permainan wau merupakan satu kegemaran biasa.
Di Eropah dan Amerika, selain menjadi satu hobi, wau digunakan untuk kajian sains
yang bermula pada tahun 1479 Masihi oleh Alexander Wilson dan Thomas Mervill dari
Scotland.   Mereka   ini  memasang   termometer   pada   layang-layang   untuk   mengukur
permukaan bumi.

Dalam kontek masyarakat dunia laying-layang digunakan untuk pemerhatian cuaca
bagi merekod data cuaca. Penggunaan layang-layang sebagai alat bantu penelitian cuaca
telah dikenal sejak  abad ke-18. Contoh   yang paling  terkenal adalah ketika  Benjamin
Franklin menggunakan layang-layang yang terhubung dengan kunci untuk menunjukkan
bahawa petir membawa muatan listrik.
Layang-layang juga berperanan penting dalam pengembangan pesawat, kerana Orville
dan   Wilbur   Wright   menggunakan   jenis   ini   untuk   menguji   teori   mereka   tentang
pemelintiran sayap, sebelum akhirnya berhasil menemukan pesawat terbang pertama tahun
1903. Bahkan Alexander Graham Bell, pencipta telefon pernah merancang layang-layang
untuk dikembangkan menjadi pesawat penumpang. 
Selain dari faktor-faktor ini, kewujudan layang-layang di seluruh dunia mempunyai
fungsi yang penting. Fungsi-fungsi ini dapat kita lihat melalui kejadian seperti seorang
Jeneral Korea menggantungkan sebuah lampu(tanglung) pada layang-layang bagi memberi
semangat kepada tenteranya. Selain itu, seorang lagi Jeneral telah menggunakan layang-
layang bagi membawa tali ke sebarang sungai, kemudian membawa kabel melaluinya bagi
membuat sebuah jambatan, kamera juga pernah digantung pada layang-layang suatu ketika
dahulu   untuk   mengambil   gambar-gambar   cantik,   layang-layang   juga   sebagai   medium
penghantaran surat dan sebagainya. Apa yang dapat disimpulkan ialah layang-layang ini
sebenarnya mempunyai fungsi yang dinamik dalam konteks masyarakat dunia.        

Fungsi Permainan Layang-Layang dalam Masyarakat Kini
Layang-layang   yang   dahulunya   digunakan   untuk   mengisi   masa   lapang   dan   untuk
mengeratkan   silaturahim   antara   masyarakat   dan   hubungan   keluarga   kini   telah bertukar fungsinya. Terdapat pelbagai fungsi yang wujud sama ada untuk memperkenalkan layang-
layang kepada masyarakat luar ataupun berfungsi sebagai sesuatu yang tidak pernah kita
fikirkan.

1.0 Layang-layang sebagai sebuah medium pertandingan
Kini banyak pertandingan layang-layang dianjurkan untuk tujuan memperkenalkan layang-
layang   atau   wau   diperingkat   antarabangsa.   Fungsi   layang-layang   kini   sebagai  bahan
pertandingan adakalanya mendatangkan kebaikan, adakala mendatangkan keburukan. Mereka
yang terlibat dengan pertandingan ini segelintirnya hanya memikirkan habuan yang akan
diperolehi dan bukan untuk nilai sentimental yang terdapat pada permainan tersebut.
Antara pertandingan atau festival yang dianjurkan antaranya, festival layang-layang
yang sering dianjurkan oleh pelayang Johor yang menempah lokasi di Pasir Gudang. Menurut
Encik Hishamudin Bin   Satil, individu  yang ditemuramah oleh  kami, beliau menyatakan
bahawa masih terdapat pelayang-pelayang di Malaysia ini yang mementingkan nilai sesebuah
layang-layang tersebut. Tetapi golongan ini sangat kecil. Menurut beliau lagi, terdapat juga
pertandingan layang-layang yang dianjurkan untuk sekolah-sekolah di Malaysia ini. Adik
beliau adalah antara individu yang terlibat dengan pertandingan tersebut. Tetapi sambutan
terhadap pertandingan ini masih kurang kerana sekolah-sekolah yang mewakili sekolah-
sekolah   mereka   akan   terus   ke   peringkat   antarabangsa   dan   bukan   dimulakan dengan pertandingan di antara sekolah-sekolah dahulu.  Hal ini kerana permainan ini tidak begitu
mendapat sambutan.

2.0 Layang-layang sebagai lambang atau identiti
Layang-layang bukan sekadar berfungsi sebagai medium pertandingan, tetapi turut berfungsi
sebagai medium untuk perlambangan atau identiti sesebuah agensi. Fungsi layang-layang ini
kononnya diwujudkan adalah untuk memperkenalkannya tetapi adakalanya ia dilihat sebagai
sebuah perkara yang lebih menjurus kepada tujuan komersial sahaja. Ia hanya untuk dikenali
dan bukan untuk diselami.
Sebagai contoh, syarikat penerbangan Malaysia Airlines menggunakan motif wau
sebagai lambang untuk menunjukkan identitinya sebagai syarikat penerbangan yang berasal
daripada Malaysia. Tiada tujuan lain yang dapat dilihat dari fungsi layang-layang sebagai
perlambangan syarikat tersebut. Apa yang dilihat hanyalah lambang semata-mata. Terdapat
juga tiang-tiang lampu yang dihiasi dengan motif layang-layang ini, seperti yang terdapat di
Pasir Gudang, Johor. Tiang-tiang lampu ini diwujudkan sedemikian rupa adalah bertujuan
untuk memberikan peringatakan bahawa ada sedang menuju ke kawasan Muzium Layang-
layang. Tiada nilai yang tersirat didalamnya, hanyalah berfungsi sebagai petunjuk kepada
jalan sahaja.

3.0 Layang-layang berfungsi sebagai bahan untuk tujuan komersial atau material.
Fungsi layang-layang sebagai bahan untuk tujuan komersial sering ditemui di mana-mana
sahaja. Mungkin pada mulanya ia dihasilkan untuk memperkenalkan permainan ini, tetapi
setelah sekian lama fungsi itu sudah mula dilupakan dan pengedar-pengedar juga sudah muak
dan letih untuk menghasilkannya walhal habuan yang diperolehi amat sedikit.
Kini   fungsi   penjualan   material   ini   sudah   menjadi   satu   perniagaan   yang
menguntungkan. Hal ini kerana item-item yang dipasarkan sudah pelbagai dan adakalanya
hanya bentuk sesebuah layang-layang atau wau itu sahaja yang dikekalkan, manakala aspek-
aspek lain sudah mula dilupakan. Sebagai contoh, bentuk wau digunakan untuk menghasilkan
‘brooch’ atau kerongsang untuk hiasan, ‘keychain’ atau rantai kekunci untuk dijadikan hadiah
ole-ole ketika menziarahi sesuatu tempat, sebagai corak di atas kek dan sebagai alat pameran
dirumah. Semua hasil karya ini dijual dengan harga yang tinggi, motif yang digunakan
menjadi  sebab   kononya   barangan  tersebut  mempunyai   nilai  estetika   yang  tinggi   walhal
mereka ingin mengaut keuntungan daripadanya.

4.0 Layang-layang berfungsi sebagai bahan pameran.
Muzium Layang-Layang menjadi topik utama yang akan disentuh sekiranya memeperkatakan
tentang pameran layang-layang. Boleh dikatakan semua layang-layang di seluruh dunia boleh
ditemui di situ. Tetapi sampai bila layang-layang ini akan bertahan dengan menjadikannya
sebagai alat pameran di muzium-muzium.
Terdapat juga layang-layang yang dijadikan pameran di kedai-kedai yang bertujuan
untuk menarik minat pelanggan untuk memasuki premis perniagaan mereka. Semua layang-
layang   tersebut   hanya   boleh   dilihat  dan  dijadikan sebagai bahan ilmiah  atau bahan pengetahuan dan bukan sebagai medium untuk mencapai fungsi seperti masa dahulu. Ia hanya
boleh   dilihat   tetapi   tidak boleh dimainkan, hal ini sangat   mengecewakan  kita sebagai masyarakat Melayu.

5.0 Layang-layang berfungsi sebagai alat hiburan
Layang-layang dahulunya turut berfungsi sebagai medium untuk hiburan ketika masa lapang.
Kini juga ia berfungsi sebagai permainan ketika masa terluang cuma perbezaannya, kini tidak
ramai   yang   memainkannya. Masyarakat   kini   lebih   memilih   pemainan   elektronik untuk
menghiburkan   mereka.   Fungsi   layang-layang   sebagai   alat   permainan   kini   hanya boleh didapati dan ditemui dikawasan luar bandar dan di kampong-kampung. Jikalau dilihat di
bandar, layang-layang sudah tidak dimainkan kecuali sekiranya tempat tersebut berdekatan
dengan pantai, barulah kita akan dapat melihat layangan layang-layang di langit biru.
Di kawasan pantai timur, layang-layang masih lagi berfungsi sebagai permainan ketika
masa lapang terutamanya di Terengganu dan Kelantan. Golongan yang terlibat pula lebih
cenderung kepada golongan dewasa atau golongan tua sahaja. Golongan muda pula tidak
begitu   menonjol   penglibatannya.   Walau   bagaimanapun, fungsi ini  sekiranya tidak
diperkukuhkan lagi, maka ia akan pupus ditelan zaman. Kini juga sudah terdapat permainan
komputer yang mengadaptasi layang-layang sebagai medium permainannya. Layang-layang
kini boleh dimainkan secara elektronik tanpa perlu mempunyai layang-layang di rumah. Apa
yang penting adalah komputer. Tidak perlu lagi berdiri di kawasan lapang, berdiri di tengah
panas, menunggu angin bertiup mahupun berlari untuk menaikkan layang-layang. 

4.0 Cabaran- cabaran dalam permainan tradisional wau
4.1  Permainan wau sebagai aktiviti hiburan
Permainan wau pada era kegemilangannya dianggap sebagai aktiviti hiburan setelah
seharian bertungkus lumus mencari rezeki untuk menyara keluarga. Permainan ini biasanya
diadakan pada waktu petang setelah menunaikan solat asar. Pada waktu tersebut permainan
ini dimainkan oleh semua golongan tidak mengira peringkat umur. Kanak-kanak yang masih
kecil akan bermain wau yang lebih ringkas reka bentuknya berbeza dengan golongan belia
dan dewasa yang kebiasaannya akan bermain wau yang lebih besar saiznya dan rekabentuk
yang pelbagai serta mempunyai keunikan yang tersendiri.

4.2 Proses pembuatan wau
Proses pembuatan adalah suatu proses yang rumit dan agak memakan masa. Proses ini
bermula dari pemilihan buluh yang sesuai sehinggalah hiasan di badan wau itu sendiri. Buluh
yang sesuai digunakan untuk menghasilkan ialah buluh duri. Hal ini demikian kerana struktur
buluh duri yang agak lembut yang akan memudahkan proses pembentukkan wau itu sendiri
mengikut   kreativiti   pembuatnya.   Buluh   yang   akan   digunakan   untuk   menghasilkan wau kemudiaannya akan dijemur sehingga kering. Proses ini memerlukan tempoh selama satu atau
dua dua hari bergantung kepada cuaca.

Setelah   buluh   yang   dijemur   tadi   benar-benar   kering   maka   proses   meraut   dan
membentuk buluh pula akan bermula. Saiz buluh yang akan dibentuk bergantung kepada saiz
wau yang hendak dihasilkan. Sekiranya wau bersaiz besar yang ingin dihasilkan maka buluh
perlu   dibentuk   agar   lebih   besar.   Buluh   yang   dibentuk   kemudiannya   perlu dipastikan mempunyai berat yang stabil dikedua-dua belah hujung di bahagian kanan dan kirinya. Hal ini
bertujuan memastikan wau yang dihasilkan mampu terbang. Walau bagaimanapun wau tidak
akan mampu dinaikkan sekiranya berat dikedua-dua bahagian adalah tidak stabil. Setelah
buluh didapati mempunyai berat yang stabil maka bentuk wau akan dirangka. Bentuk wau ini
adalah  berdasarkan  kreativiti   pembuatnya.   Wau  tradisional   juga   terdapat   dapat  pelbagai
bentuk.  Setelah  rangka   wau   siap   dibentuk,  kertas   atau   bahan   lain   yang  bersesuai akan digunakan untuk menghias rangka wau yang telah siap. Bahan ini kemudiannya dihiaskan
dengan corak-corak tertentu mengikut kreativiti dan citarasa pembuatnya. Kertas wau yang
digunakan   perlu   digumpal   terlebih   dahulu   supaya   tidak   cepat   terkoyak   semasa wau
diterbangkan di udara. Wau tradisional biasanya menggunakan motif flora sebagai hiasan.
Hiasan di badan wau juga dipanggil ’sobek’ di negeri Kelantan.
Rangka yang telah disiapkan akan ditampal dengan tiga lapis kertas nipis dan lutsinar
dengan   berlainan   warna.   Lapisan   pertama   menggunakan   kertas   berkilat,   lapisan kedua menggunakan warna yang berbeza dan bercorak awan larat iaitu bercorak pucuk rebung atau
bunga cengkih yang telah ditebuk. Pada lapisan ketiga pula corak berlainan yang telah ditebuk
ditampalkan.
Di bahagian kepala atau muncungnya serta dihujung kiri dan kanan kepak, akan
dihiasi dengan rambu-rambu halus yang berwarna warni menambah cantik lagi rupanya.
Busul akan diregangkan di bahagian belakang tengkuk wau, agar ianya mengeluarkan bunyi
dengung apabila diterbangkan diudara. Busul diperbuat dari daun rembia atau mengkuang
yang telah direndam dan dilurut lalu dibiarkan kering. Ia berbentuk seperti

4.3 Unsur-unsur kesenian dalam permainan wau
Permainan wau juga terdapat nilai-nilai kesenian yang tinggi. Hal ini dapat dilihat
pada badan wau itu sendiri. Kesenian Melayu yang banyak menggunakan motif awan larat
turut digunakan sebagai pada badan wau. Sebagaimana yang kita telah sedia maklum bahawa
penggunaan motif awan larat sangat banyak digunakan sebagai hiasan pada rumah-rumah
Melayu Tradisional, perahu dan tenunan songket yang cukup terkenal sebagai identiti bangsa
Melayu itu sendiri.

4.4 Unsur-unsur kekeluargaan dalam permainan wau
Hal ini dapat dilihat ketika proses pembuatan wau pada masa dahulu. Pada ketika itu si
ayah dan dan anak akan bekerjasama untuk menghasilkan wau yang mereka mahukan.

4.5 Cara bermain wau
Pada   kebiasaannya   wau   akan   dimainkan   oleh   dua   orang,   iaitu   seorang   akan
memegang wau dan seorang lagi dipanggil juru anjung yang memegang tali. Apabila angin
bertiup maka tali akan ditarik melawan arus angin dengan cara menghulur dan menarik
talinya sehinggalah wau tersebut tinggi di udara. Kilauan cahaya matahari akan menambah
cantik lagi wau yang dihias berwarna-warni.
Di masa kini walaupun wau masih mendapat tempat dikalangan masyarakat Melayu
tetapi   layang-layang   juga   tidak   kurangnya   telah   mendapat   perhatian   oleh masyarakat
tempatan dan juga antarabangsa. Pelbagai bentuk dan corak layang-layang telah dicipta, ada
layang-layang yang berbentuk orang, kapal berangkai dan ada yang dimainkan dengan
menggunakan   dua   utas   tali.   Kebanyakkan   pertunjukan   wau   dan   layang-layang  masih
mendapat   tempat   di   Malaysia,   terutama   ketika   hari-hari   sambutan   perayaan   atau
pertandingan wau antarabangsa.

ANTARA CABARAN WAU MASA KINI:
1) Dari Segi Pembuatannya
Antara bahan-bahan mentah yang diperlukan untuk membuat wau ialah buluh, kulit
rotan,   gam   daripada   pokok   kayu   dan   lain-lain   keperluan   yang   bersesuaian   untuk
menghasilkan sebuah wau. Bagi memastikan  wau yang akan dihasilkan mempunyai
kualiti, bahan mentah seperti buluh terutamanya perlu dipilih dengan lebih teliti. Oleh itu
terdapat beberapa petua serta pantang-larang yang terlibat semasa ingin menebang dan
menyimpan buluh tersebut.
Petua dan pantang larang pemilihan buluh,    mencari dan menebang buluh adalah
memilih buluh yang kelihatan kering, seelok-eloknya di tengah rumpun., mengelakkan
daripada   menebang buluh yang   mempunyai pucuk muda   kerana buluh tersebut
mempunyai   banyak kanji   dan   mudah   diserang   serangga  perosak,  memastikan   tidak
mengambil buluh yang sudah mengeluarkan bunga kerana dipercayai sudah tua dan
digelar “ mati beragan”, memastikan akar buluh tersebut tidak berada di kawasan air
kerana dikhuatiri telah dimakan ulat bubuk dan akan menyebabkan buluh tersebut reput.
Bagi orang Kelantan pula, mereka memiliki lagu mereka sendiri semasa menebang buluh
tersebut.

2)  Kerumitan membuat sesebuah wau memerlukan  kemahiran dan kesabaran yang
tinggi.
Kepakaran dan kemahiran juga merupakan aspek utama untuk menghasilkan sebuah wau
yang bermutu seperti kepakaran dalam pemilihan bahan mentah, kemahiran kraftangan serta
pengetahuan di dalam bidang aerodinamik. Kebanyakan masayarakat tidak meminati wau
adalah kerana kerumitannya untuk menghasilkannya. Menurut Encik Hishamudin Satil, iaitu
orang yang kami temuramah, beliau mengatakan bahawa untuk membuat rangka wau sahaja
sudah mengambil   masa yang lama,  malahan memerlukan kesabaran yang tinggi  semasa
meraut buluh tersebut. Namun, semasa proses meraut dijalankan, buluh yang diraut oleh para
peserta akan patah. Disebabkan hal inilah, mereka berasa putus asa, dan tidak memiliki
keyakinan yang tinggi untuk mencuba lagi

3) Langkah Mencungkil, Menarik Minat Dan Bakat Para Peserta
Menurut Encik Hishamudin Satil juga, untuk memastikan para peserta ini cenderung ke arah
memartabatkan tradisi wau, maka diperlukan minat dan bakat mereka terlebih dahulu. Bagi
pendapat beliau, sekiranya ada minat, tetapi   tidak memiliki bakat, ia tetap tidak menjadi
kenyataan. Sebaliknya, sekiranya mereka memiliki bakat, namun tidak memiliki minat, ia
juga tidak berhasil untuk melahirkan seseorang yang bakal memartabatkan tradisi wau. Jadi,
beliau berpendapat, adalah penting sekiranya para peserta memiliki minat dan bakat pada satu
masa yang sama. Ada satu- satu masa juga, ada di kalangan mereka yang akan mudah tertarik
dengan tradisi wau ini sekiranya pihak tertentu sudah menyediakan segala peralatan untuk
menghasilkan sesebuah wau. Maka, dapat disimpulkan di sini bahawa, para peserta pada hari
ini adalah terlalu manja, ibarat ” makanan sudah ada di depan mata, namun tetap mahu
disuapkan juga”.

4) Kerumitan Untuk Memperolehi Bahan- Bahan
Sepertimana yang kita semua sedia maklum bahawa pada hari ini, pembangunan begitu
rancak sekali dibangunkan, ibarat ” cendawan yang tumbuh selepas hujan”. Maka, disebabkan
hal inilah berlakunya situasi kerumitan untuk kita menemui hutan hujan yang tumbuh subur di
muka bumi ini. Namun, disebabkan timbulnya isu pembalakan haram dan pembangunan
bandar yang tidak rancang, akibatnya hutan hujan hampir hilang panoramanya yang indah,
disamping sumber hutan yang semakin berkurangan. Maka, hal ini secara tidak langsung telah
menyebabkan segala hasil hutan seperti kayu – kayu balak, buluh- buluh dan sebagainya
semakin sukar didapati. Jadi, menurut Encik hishamudin Satil, kerumitan untuk mendapatkan
sumber- sumber hasil hutan inilah yang menyebabkan timbul kepayahan untuk mendapatkan
buluh yang berkualiti bagi meghasilkan wau yang sempurna sifatnya.

5) Nilai Kekeluargaan Semakin Hilang
Pada hari ini, ibu bapa sudah memiliki kerjaya yang memerlukan mereka keluar bekerja pada
awal pagi, dan pulang ke rumah pada lewat malam. Implikasi daripada situasi inilah maka
menyebabkan anak- anak terbiar tanpa diberi sebarang perhatian dan bimbingan. Berikutan
daripada situasi ini juga, maka menyebabkan anak- anak mudah memanfaatkan wang ringgit
yang   diberikan   oleh   ibu   bapa   mereka   dengan   melakukan   aktiviti-   aktiviti   yang tidak berfaedah, seperti bermain alat permainan video, bersiar- siar di pasar raya, dan sebagainya.
Hal ini berbeza dengan situasi masyarakat dahulu yang mana hubungan antara ibu bapa serta
anak- anak terjalin sungguh erat dan penuh dengan nilai kasih sayang. Kita melihat kepada
proses pembuatan wau pada zaman dahulu. Si bapa akan mengajarkan anak- anak mereka
bermula daripada akar umbi untuk membuat sesebuah wau. Hal ini meliputi daripada langkah
awal   iaitu   mencari   buluh   di   hutan,   meraut   buluh   untuk   dijadikan   rangka, seterusnya bimbingan si bapa untuk mengajar anak- anak mereka menghiaskan wau tersebut dengan
pelbagai corak.

Namun, perubahan zaman yang semakin hari semakin terdedah dengan permainan
moden yang mengasyikkan telah menyebabkan permainan tradisi Melayu ini seakan hampir
dilupakan terutama oleh generasi muda. Ini kerana semangat mengembalikan permainan
wau sebagai tradisi unggul masyarakat Melayu dan Malaysia umumnya telah semakin
terhakis.

Permainan ini semakin pupus kerana kurang diminati oleh masyarakat kini. Dengan
peredaran masa dan perubahan cara hidup, permainan tradisional lama- kelamaan diganti
dengan aktiviti- aktiviti riadah yang lain, permainan tradisional   seperti   wau dan gasing
diteruskan sebagai tarikan pelancong sementara permainan kanak- kanak seperti polis dan
pencuri dan guli diabaikan kerana kanak- kanak lebih mengutamakan mainan- maina keluaran
kilang. Kini, permainan elektronik dan digital seperti Nintendo dan Playstation pula menjadi
pilihan mereka. Permainan tradisional dianggap tiada nilai komersial dan ditambah pula
dengan pengaruh Barat yang semakin menular sejajar dengan perkembangan ICT yang begitu
pesat.

Jadi, dapat disimpulkan bahawa, untuk menghasilkan sesebuah wau yang sempurna
amat memerlukan kerjasama  yang padu, selain sokongan antara satu sama lain.  Hal ini
sungguh berbeza dengan masyarakat kita pada hari ini. Jika si anak menginginkan sesebuah
wau, maka si ayah akan memenuhi tuntutan tersebut dengan membelikan wau tersebut di
mana- mana kedai yang terlibat. Jadi, tidak terlihat di sini akan kasih sayang si ayah dan si
anak untuk bekerjasama menghasilkan sesebuah wau. Hanya dengan wang ringgit, mampu
mendapatkan sebuah wau. Namun, nilai kasih sayang disitu tidak berjaya dihasilkan.

6) Fungsi Wau dibuat
Wau   bukan   sahaja   dimainkan   tetapi   dipertandingkan   yang   dititikberatkan   ialah
kecantikan rupa, kemerduan bunyi dan tinggi serta keindahan naiknya. ini permainan
tersebut telah mulai popular dan diminati oleh pelbagai kaum termasuklah mereka yang
menetap di kawasan bandar. Bukan itu sahaja, ia telah diperkenalkan hingga ke peringkat
antarabangsa seperti di Pasir Gudang Kite Festivals International Guests yang diadakan
pada setiap tahun.  Sambutan festival ini juga sangat memberangsangkan terutamanya
peserta dari luar negara.
Wau dihasilkan juga bagi tujuan dikomersialkan. Pada masa kini, walaupun wau
masih mendapat tempat di kalangan masyarakat Melayu tetapi wau juga tidak kurangnya
telah mendapat perhatian oleh masyarakat tempatan dan juga antarabangsa. Pelbagai
bentuk dan corak layang-layang telah dicipta, ada layang-layang yang berbentuk orang,
kapal   berangkai   dan ada yang   dimainkan   dengan   menggunakan dua utas tali.
Kebanyakkan pertunjukan wau dan layang-layang masih mendapat tempat di Malaysia,
terutama ketika hari-hari sambutan perayaan atau pertandingan wau antarabangsa.
Persatuan Pelayang Johor, Jabatan Kebudayaan, Kesenian & Warisan negeri, Jabatan
Pendidikan Negeri serta Majlis Pelayang Malaysia. Ketua Eksekutif Johor Corporation, Tan
Sri Muhammad Ali Hashim berkata 600 pelayang luar dan tempatan menyertai festival itu
yang bertemakan “Membudayakan Layang-Layang ASEAN”. Katanya festival itu menjadi
lebih menarik dengan penampilan sulung pelayang dari Switzerland dan  Russia. “Ini adalah
satu pengiktirafan bahawa festival ini sudah diterima pelayang luar sebagai satu acara yang
tidak boleh tidak disertai. Secara tidak langsung, kehadiran lebih ramai pelayang luar telah
menjadikan acara ini sebagai festival layang-layang antarabangsa terbesar dunia dan kita
harus   berbangga   dengan   pencapaian   ini   dan   terus   berusaha   untuk   memperbaiki
penganjurannya,”   katanya.   Antara   acara   yang   diadakan   sepanjang   festival   itu   adalah pertandingan wau cantik di bumi, persembahan layang-layang tempatan dan antarabangsa
serta permainan“loly pop drop”untuk kanak-kanak.
Turut   diadakan   ialah   pertandingan   layang-layang   sekolah   peringkat   kebangsaan,
pertandingan “Malay kite”, cabaran Taman Laru, pertandingan melukis dan mewarna,
bengkel layang-layang dan pertandingan membuat wau. Sempena festival itu, Asean Kite
Council  (AKC) turut dilancarkan dengan kesemua lapan negara Asean menjadi anggotanya.
Muhammad Ali berkata antara peranan AKC ialah memartabatkan layang-layang tradisional
negara ASEAN ke seluruh pelusuk dunia.
Kini   pelbagai cara kerajaan Malaysia mempromosikan produk kraftradisional
Malaysia   kepada   dunia,  antaranya dengan mengadakan pertandingan   wau antarabangsa,pameran kraftangan ke luar negara dan sebagainya. Terdapat juga syarikat-syarikat besar
seperti MAS menggunakan  motif wau bulan pada lambang syarikat penerbangan utama
Malaysia itu. Secara tidak langsung ia juga mempromosikan wau bulan kepada dunia.

8) Hargai Wau Tradisional
POS Malaysia   Berhad  (Pos   Malaysia)  melancarkan  setem   dan  sampul  surat hari
pertama berjudul ‘Layang-Layang Tradisional’ sempena sambutan Hari Pos Sedunia, baru-
baru ini.   Himpunan setem berkenaan yang boleh didapati di semua Pejabat Pos seluruh
negara menampilkan koleksi layang-layang, iaitu wau tradisional seperti Wau Jala Budi, Wau
Bulan, Wau Kucing dan Wau Merak. Pengurus Kanan Filateli Pemasaran Korporat, Bahagian
Setem dan Filateli, Pos Malaysia, Wong Lai Kim, berkata tema bagi keluaran ini adalah
‘Mencapai Semua Orang, Di Mana Saja’, sesuai dengan sifat layang-layang yang terbang
bebas.
Beliau berkata, setem berkenaan bersaiz 40 milimeter (mm) x 30mm dan dicetak pada
helaian yang mengandungi 20 keping setem dengan menggunakan kertas teras air bersalutkan
fosfor serta boleh didapati dalam tiga denominasi iaitu 30 sen, 50 sen dan RM1. “Setem yang
memaparkan Wau Jala Budi dijual dengan harga 30 sen sekeping manakala setem 50 sen dan
RM1 masing-masing memaparkan imej Wau Bulan dan Wau Kucing,” katanya pada majlis
previu setem berkenaan di Kuala Lumpur, baru-baru ini. Wong berkata, pengumpul setem
juga berpeluang mendapatkan lembaran kecil dengan saiz 70mm x 100mm pada harga RM2
yang memaparkan Wau Merak atau turut dikenali sebagai Layang-Layang Kipas.
Selain itu, sampul surat hari pertama berharga 30 sen dan pek cenderamata berharga
RM4 boleh didapati di semua Pejabat Pos. Folder berharga RM5 hanya ditawarkan di pejabat
pos terpilih. Pada tarikh sama juga, Pejabat Pos seluruh negara akan mengadakan pelbagai
aktiviti di Pejabat Pos masing-masing bagi meraikan pelanggan.

RUJUKAN
http://www.scribd.com/doc/3672398/kerja-kursus-sejarahwau
http://id.wikipedia.org/wiki/Layang-layang
http://chichit-news.blogspot.com/2009/02/sejarah-layang-layang.html
http://www.scribd.com/doc/3535947/kerja-kursus-sejarahpermainan-wau
sumber:http://documents.tips/documents/permainan-tradisional-waulayang-layang.html


SEJARAH & KISAH LAYANG-LAYANG
Layang-layang, layangan, atau wau (di sebagian wilayah Semenanjung Malaya) merupakan lembaran bahan tipis berkerangka yang diterbangkan ke udara dan terhubungkan dengan tali atau benang ke daratan atau pengendali. Layang-layang memanfaatkan kekuatan hembusan angin sebagai alat pengangkatnya.
Layang-layang, layangan, atau wau (di sebagian wilayah Semenanjung Malaya) merupakan lembaran bahan tipis berkerangka yang diterbangkan ke udara dan terhubungkan dengan tali atau benang ke daratan atau pengendali. Layang-layang memanfaatkan kekuatan hembusan angin sebagai alat pengangkatnya. Dikenal luas di seluruh dunia sebagai alat permainan, layang-layang diketahui juga memiliki fungsi ritual, alat bantu memancing atau menjerat, menjadi alat bantu penelitian ilmiah, serta media energi alternatif.

Konon layang-layang ditemukan pada abad 5 SM oleh ilmuan Yunani dari Tarentum. Namun masyarakat Asia, khususnya Korea, Cina, Jepang, dan Melayu sudah akrab dengan layang-layang jauh sebelumnya.

Maka ada dugaan lain, layang-layang berasal dari Cina masa 3000 tahun lalu. Pada masa pemerintahan Dinasti Han (200 SM-200 M), militer Cina menempelkan potongan batang bambu pada layang-layang mereka. Saat "pasukan" layang-layang melintasi pasukan musuh, angin yang menerobos rongga bambu mengeluarkan bunyi siulan. Barangkali karena jumlahnya banyak, siulannya menjadi gemuruh. Cukup untuk membuat musuh panik dan lintang pukang melarikan diri.
Layang-layang pun menyebar ke kawasan Asia lain, hingga ke Selandia Baru. Bentuk layang-layang di Eropa mulai berkembang pada abad pertengahan (1100 - 1500). Salah satunya dikembangakan dengan panji-panji militer serupa kantung penangkap angin. Baru tahun 1500-an muncul bentuk jajaran genjang, yang kemudian menjadi populer di Eropa.

Menurut dasarnya layang-layang dikelompokan menjadi 5 jenis. Yang tertua, rata berbentuk jajaran genjang. Jenis ini memerlukan ekor untuk menimbulkan tahanan dan merpertahankan tegaknya arah terbang. Makin kencang angin, harus makin panjang pula ekornya. Panjang ekor paling tidak tujuh kali diagonal.

Sedangkan lengkung pada layang-layang sengaja dibuat untuk menciptakan sudut terhadap arah angin, sehingga layang-layang dapat terbang stabil tanpa bantuan ekor. Layang-layang melengkung ini dipatenkan pada tahun 1891 oleh William A. Eddy asal Amerika.

Layang-layang kotak berbentuk tiga dimensi ditemukan oleh Lawrence Hargrave dari Australia tahun 1893. Untuk menerbangkannya perlu angin yang cukup kuat dan stabil. Lain lagi dengan dengan layang-layang delta hasil temuan Francis M. Rogallo dari AS tahun 1941 yang bisa diterbangkan dengan angin sepoi-sepoi. Nenek moyang alat terbang layang ini bentuknya berupa dua permukaan segitiga yang bertemu di satu sisi dengan membentuk sudut. Pada garis pertemuan ini dipasang sirip vertikal di sebelah bawahnya. Sirip sekaligus lunas penyeimbang ini berfungsi sebagai kekang kendali yang langsung tersambung dengan benang.

Sedangkan layang-layang flexible ditemukan oleh Domina C. Jalbert dari AS tahun 1963. Jenis ini memang tanp rangka, sehingga tiap bagian disambung dengan dijahit atau dilem sampai bentuk bisa melayang. Salah satunya parafoil kain yang serupa parasut.

Di Inggris layang-layang hanya boleh mencapai ketinggian 60 M, minimal 5 km di luar wilayah bandara.

Sudah sejak tahun 1749 layang-layang dipakai dalam penelitian ilmiah. Waktu itu Alexander Wilson (1714-1786) dan Thomas Melvil (1726-1753) dari Skotlandia memasang termometer pada layang-layang untuk mengukur permukaan bumi.

Dengan layang-layang pula pada tahun 1752, negarawan dan ilmuwan AS Benjamin Franklin berhasil membuktikan teorinya bawa petir itu bermuatan listrik.

Layang-layang kotak berperan penting dalam pengembangan pesawat, karena Orville dan Wilbur Wright menggunakan jenis ini untuk menguji teori mereka tentang pemelintiran sayap, sebelum akhirnya berhasil menemukan pesawat terbang pertama tahun 1903. Bahkan Alexander Graham Bell, penemu telepon pernah merancang layang-layang untuk dikembangkan jadi pesawat penumpang.

Manfaat praktis layang-layang pun cukup banyak. Diantaranya tahun 1847, membantu merentang kawat melintasi sungai Niagara antara AS dan Kanada, untuk membangun jembatan gantung pertama. Sedangkan tahun 1800 hingga awal 1900-an, meteorolog memanfaatkan layang-layang kotak yang dilengkapi alat pengukur cuaca. Khusus pada militer, selama "Perang Dunia II" (1939-1945) secoki penyelamat dilengkapi layang-layang berantena radio untuk mengitim pesan SOS.

Namun selanjutnya peran layang-layang digantikan oleh balon dan pesawat terbang. Fungsi layang-layang pun sekadar alat hiburan.

Kini ada layang-layang yang terbuat dari bahan sintetis, misal plastik atau nilon. Sedangkan rangkanya darifiberglass atau aluminium, dengan benang dari bahan nilon atau polyester.

Sumber WikiPedia, chichit-news.blogspot.com dan KasKus


BELAJAR DARI LAYANG-LAYANG
Memandang bocah-bocah kecil, bermain layang laying di lapangan basket depan rumah seru rasanya .mereka begitu asik dan sibuk memainkan layang-layangnya. sibuk menarik-ulur benang-benang layangan nya walaupun panas terik menyoroti satu persatu wajah-wajah mereka..namun terpancar kegembiraan di raut muka mereka,
Salah satu dari mereka duduk di tepi lapangan, dan anak lainnya nya pun berteriak, ayoo rian buruaan sini main, banyak musuhnya tuh dan tidak berapa lama, bocah yang dipanggil Rian tadi berlari ke lapangan bergabung bersama teman temannya yang lain..
Aku pun terhenyak melihat kelakuan bocah-bocah itu seperti melihat diriku sendiri saat masa kecil dulu…aku yang sering dimarahin mama & papa karena suka ikut ikutan kakak ku main layang2…hahhaaa…saat dia main layangan aku suka ngintil…hihiihii..walupun Cuma disuruh megangin layangan nya saat layangan akan diterbangkan….niih pegangin layangannya..munduran lagi sanaa….dan begitu layang2 itu diterbangkan, aku biasanya suka ngotot minta aku yang pegang talinya…yang ada biasanya aku sering diomelin niih kalau sudah dikasih memegang kendali tali layang layang nya..karena sudah bisa dipastikan layang2 nya pasti nyangkut dan putus…hahhahaa
Juga teringat saat jagoan jagoanku masih kecil, saat mereka ingin bermain layangan, mama yaini selalu dapet tugas bagian megangin layangannya…hehee
Memandang masak kanak-kanak memang sungguh indah,tak ada beban pikiran,tak pernah berpikir nanti bagaimana?mau jadi apa?yang penting bermain..itulah enak nya jadi anak-anak….Ada Kebahagiaan,Kegembiraan,Keriangan,dan Kebebasan…
Jika di pikir-pikir Hidup bagaikan bermain layang-layang…
Sebelum kita memulai menerbangkan layang-layang kita harus tahu kemana arah angin bertiup,begitu pun hidup,sebelum kita memulai segala sesuatu kita harus tahu kemana akan melangkah,tujuan kita melangkah itu yang harus kita pikirkan…
Setelah layang-layang bisa di terbangkan dan layang-layang pun menari-nari di angkasa raya,kita pun harus senantiasa memainkan benang nya,ditarik kemudian di ulur/dilepaskan supaya layang-layang tersebut bisa seimbang dan dapat kita kendalikan,di sini di butuhkan keterampilan dalam memainkan nya…dalam hidup pun kita harus bisa senantiasa seimbang,harus tahu kapan waktu nya untuk menarik dan kapan waktu nya untuk melepaskan.
Mengapa layang-layang bisa terbang?
Karena ada angin dan ia berani melawan angin itu! Ya, angin membawa layang-layang naik hingga tinggi ke awan. Dan hanya dengan berani melawan angin, maka layang-layang itu bisa terus terbang dengan terarah. Layang-layang yang mengikuti arah angin adalah layang-layang yang putus, dan akan jatuh.
Kadang kita begitu takut saat angin cobaan datang menerpa. Kalau boleh meminta, kita tidak berharap mengalami masalah, kesulitan, dan tekanan hidup. Sebaliknya, kita ingin jalan kita lurus dan mulus seperti jalan tol.
Dan saat-saat paling menegangkan dalam permainan layang-layang adalah dimana layang-layang kita di adu dengan layang-layang orang lain.(permainan layang-layang jika hanya bermain sendiri sangat tidak menyenangkan)
Disini di butuhkan strategi,bagaimana supaya layang-layang kita mampu bertahan dari terjangan musuh.keterampilan memainkan layang-layang,gelasan dengan kwalitas yang bagus dan bantuan Angin yang bertiup menjadi kunci untuk jadi pemenang dalam beradu layang-layang.
Begitu pun hidup,kita butuh strategi untuk mampu bertahan dalam persaingan yang semakin sengit dewasa ini,di samping itu keterampilan-keterampilan pun sangat kita butuhkan,dan juga yang tak kalah lebih penting adalah mengharapkan Pertolongan Tuhan dalam menghadapi hidup
Sahabat, hidup adalah pilihan , dan bila anda dihadapkan pada pada situasi atau keadaan yang harus memilih, tak ada jalan lain kecuali harus memilih. Apakah kita akan seperti layang-layang yang berani melawan angin, atau mengikuti arus angin saja? Memang yang kedua lebih mudah. Ya, lebih mudah bagi kita untuk menyerah dalam situasi sulit..
Janganlah takut jika hari ini angin yang sepoi-sepoi tiba-tiba menjadi badai. Tetaplah kuat Jangan buru-buru menyalahkan angin besar yang menerpa layang-layang kita, sebab kita justru akan segera melihat awan, langit indah, dan pemandangan menakjubkan
ANGIN TIDAK PERNAH MENJADI MUSUH LAYANG-LAYANG ANGIN SELALU MENJADI SAHABAT TERBAIK LAYANG-LAYANG
SIFAT-SIFAT  BANGUN LAYANG-LAYANG
Layang-layang kamu tentu sudah sangat akrab dengan bentuk bangun datar yang satu ini. Bentuk layang-layang memang serupa dan sama dengan permainan anak-anak yaitu layang-layang. Berikut ini adalah gambar layang-layang yang sering di mainkan aleh anak-anak di tanah lapang.
Menurut ensiklopedi bebas wikipedia layang-layang merupakan bangun datar dua dimensi yang terbentuk oleh dua pasang rusuk yang masing-masing pasangannya sama panjang dan saling membentuk sudut. Bagi kamu yang ingin tahu mengenai rumus luas dan keliling layang-layang kamu bisa membacanya di artikel rumus layang-layang.



Ciri-ciri Atau Sifat-sifat Layang-layang


1.                   Terdapatnya dua pasang sisi yang sama panjang.
2.                   Terdapatnya sepasang sudut berhadapan yang sama besar.
3.                   Terdapatnya satu sumbu simetri yang merupakan diagonal terpanjang.
4.                   Salah satu dari diagonalnya membagi dua sama panjang diagonal lainnya secara tegak lurus.
5.                   Diagonal-diagonal yang dimiliki oleh bangun layang-layang saling tegak lurus.
6.                   Diagonal yang menghubungkan sudut puncak membagi dua bagian sudut-sudut puncak dan layang-layang menjadi dua buah bagian yang besarnya sama.

Demikian tadi ciri-ciri bangun layang-layang semoga bermanfaat bagi pembaca semua.[]




CARA-CARA MEMBUAT LAYANG-LAYANG
Anda memiliki buah hati yang lucu dan imut bukan? jika iya tentunya anda akan sering ‘momong’ buah hati anda, anda akan menikmati masa-masa itu. Waktu akan terasa begitu cepat, berasa puncak dari kebahagian anda sekeluarga. Saat si kecil mulai beranjak jalan, tak lama lagi dia akan mulai berlari, si kecil akan mulai sibuk dengan mainnya tak kecuali bermain sepeda atau bermain layangan.
Namun tahukah anda dengan bermain sangat membantu pertumbuhan putra putri anda, membantu membentuk karakternya atau bahkan melatih hobinya sejak kecil.
Kali ini kita akan mengambil contoh salah satu mainan tradisional yang juga merupakan kegemaran putra putri anda, sebutlah layang layang. Hingga kini Layang-layang merupakan salah satu permainan tradisional yang masih banyak digemari oleh anak anak, hebatnya lagi beberapa orang dewasapun masih mengandrunginya. dengan bermain layang layang kita bisa sedikit melepas penat dengan segala urusan pekerjaan kantor, hal ini berlaku untuk orang dewasa. Namun bagi anak kecil mainan ini sangat bermanfaat melatih fisik, karena secara tidak langsung dengan bermain layang2 si anak selalu bergerak kesana kemari dengan riang.
Bicara tentang layang – layang, sebenarnya ada dua jenis yakni layang-layang hias dan layang-layang laga. Berbeda dengan layang-layang laga, layang-layang hias lebih menekankan pada keindahan desain serta konstruksi saat terbang. Desain paling sering kita jumpai tentu saja desain ketupat, namun sejatinya masih banyak desain layang layang yang lain misalnya berbetuk hewan, berbentuk pesawat, atau bahkan manusia.
Contoh Desain Layangan | Img via FB/eolo sport
Kontras dengan model hias,  layang-layang laga cenderung menekankan pada ketajaman benang gelasan serta teknik untuk mengalahkan lawan ketika duel udara, dalam hal ini siapa yang berhasil memutuskan benang lawan maka dia keluar sebagai pemenang. Konsep ini hingga saat ini masih di pakai untuk kontes layangan, meskipun juga ada kontes layangan hias yang mengedepankan desain serta konstruksi ketika manuver di udara.
Bagaimana cara membuat layang layang?
Untuk membuat sebuah layang layang tentunya kita akan menetapkan dulu jenis apa yang akan kita pakai nanti, apakah jenis layangan hias atau layangan laga. Berikut kami rangkum panduan cara membuat layangan hias, namun sebelumnya perlu kita siapkan bahan-bahan yang di butuhkan sebagai berikut :

BAHAN MEMBUAT LAYANG LAYANG :

  1. 1 (satu) ruas bambu dengan diameter +/- 1 cm dan panjang +/- 90 cm
  2. 1 (satu) ruas bambu dengandiameter +/- 1 cm dan panjang +/- 50 cm
  3. Kertas layangan (Kertas tipis atau kertas minyak)
  4. Spidol/pewarna
  5. Lem Kertas
  6. Pita kaset (jika perlu)
  7. Tali atau benang
  8. Pisau dan Gunting
  9. Penggaris

 

CARA MEMBUAT LAYANG LAYANG SEDERHANA

Membuat Kerangka Layangan
  1. Untuk membuat kerangka layangan siapkan 2 ruas bambu dengan panjang kira-kira 100 cm dan 60 cm
  2. Letakkan bambu tersebut secara menyilang hingga menyerupai salib, namun perlu di perhatikan agar panjang kanan dan kiri harus sama. Untuk mendapatkan hasil yang identik antara sayap kanan dan kiri gunakanlah benang yang di talikan di tengah poros dari sayap tersebut. Buatkan sedemikan rupa hingga saat di timbang dengan benang memiliki berat yang kira2 sama persis. Jika sudah lanjut ke step berikutnya.
  3. Ikat dengan benang pada pada perempatan batang babu tersebut, pada step ini usahakan jangan gunakan simpul tali mati dahulu. Kira2 begini gambarannya.
Kerangka Layangan
4. Ikatlah masing masing ujung menggunakan benang jahit, belahlah ujung bambu sebagai pengait untuk mempermudah saat mengaitkan tali/benang.
5. Setelah semua terhubung maka kerangka layang layang anda sudah siap untuk step selanjutnya

MERANGKAI KERTAS DENGAN KERANGKA LAYANGAN

  1. Siapkan kertas layangan anda, bisa kertas minyak atau kertas yang tipis lalu letakkan kerangka yang sudah kita buat di atasnya.
  2. Buatlah pola dengan menandai kertas tersebut menggunakan spidol atau bisa juga lansung anda potong menggunakan gunting, namun perlu di perhatikan disini adalah anda harus memotong 1 hingga 2 cm diluar pola. Sisa 1-2 cm tadi akan kita gunakan sebagai lipatan yang nantinya akan kita lem sehingga kerangka benang terttupi dengan kertas.
  3. Selanjutnya lipat bagian kertas yang menjadi tambahan tepian yang sudah siapkan tadi kearah belakang kerangka, lalu rekatkan dengan lem sehingga menutupi benang kerangka
  4. Untuk tampilan hiaslah layangan anda menggunakan cat ait/spidol sesuai kreasi anda.
Demikian tulisan kami tentang Cara Membuat Layang Layang yang kami himpun dari beberapa sumber. tiada yang lain bertujuan agar bisa menambah wawasan kita tentang tanaman sekitar. Untuk terus mendapatkan update tentang Tutorial bisa bookmark halaman ini (tekan ctrl+D) atau gabung ke Facebok, terimakasih.

 

LAYANG-LAYANG
Di suatu siang pada saat saya menjemput anak saya pulang sekolah, anak saya bercerita tentang Layang-layang. 

Oh ternyata sekarang lagi musim Layang-layang. 

Dari cerita anak saya ada satu hal yang menarik, yaitu ada suatu perubahan.
Perubahan yang pasti adalah semakin sedikit lapangan tempat bermain layang-layang karena pembangunan sudah merajalela, dimana-mana dibangun perumahan sehingga tidak ada lagi lahan yang tersisa untuk dijadikan  lapangan tempat anak-anak bermain.
Dan perubahan yang unik yang diceritakan oleh anak saya yaitu istilah atau bahasa dalam permainan layang-layang, sekarang kalau layangan putus istilahnya "telab", bahasa mana itu saya juga kurang paham.

Saya jadi teringat semasa kecil pada saat main layang-layang. Untuk menerbangkan layang-layang selain faktor angin yang sangat penting, juga butuh ketrampilan juga, kapan kita harus mengulur layang-layangnya mengikuti angin dan kapan kita harus menarik layang-layang melawan angin sehingga arah layang-layang tersebut bisa dikontrol bahkan terbang lebih tinggi lagi, pada saat sudah tinggi layang-layang itu cukup dipantau saja, layang-layang itu sudah bergerak mengikuti angin. Tantangannya justru pada saat ada layang-layang lain yang mencoba mendekati layang-layang kita sehingga kita butuh mengendalikan layang-layang kita sehingga tidak putus karena beradunya antar benang dengan layang-layang lain.

Kehidupan hari ini ibarat bermain layang-layang, khususnya dalam dunia usaha.Pintar saja tidak cukup, harus memiliki ketrampilan atau Skill yang memadai. Pintar dan Memiliki Skill pun belum cukup, ada faktor anginnya, apa itu ? Diibaratkan angin adalah Perkembangan Zaman, Trend Pasar, Perubahan. 

Contoh dalam hal Komunikasi, dulu untuk saling berkomunikasi jarak jauh, dibutuhkan surat menyurat. Pada saat itu Kantor Pos sangat penting, perangko dan kartu pos menjadi produk yang dibutuhkan. Lalu masuklah Tehnologi Telepon, Orang bisa berhubungan jarak jauh, tidak perlu lagi surat menyurat unuk berkomunikasi.
Seiring waktu berjalan, muncul suatu kendala yaitu telepon pada saat itu masih berupa fix line atau sambungan tetap yang hanya bisa tersambung di rumah atau kantor, sehingga pada saat kita ingin menghubungi seseorang sementara orang tersebut tidak ada di rumah maupun di kantor maka komunikasi kita terhambat. Lalu munculah Pager, melalui suatu operator kita dapat meninggalkan suatu pesan singkat ke seseorang yang kita butuhkan lalu orang tersebut dapat menghubungi kita setelah menerima pesan kita dari operator melalui Pager tersebut.

Banyak orang yang berbisnis Warung Telekomunikasi atau yang disebut Wartel. Dimana-mana wartel itu berdiri, sampai di Mall pun ada. Pada saat itu, Wartel adalah bisnis yang sangat menguntungkan.  Lalu masuklah Teknologi Telepon Genggam, dimana orang bisa berkomunikasi dimana saja bahkan bisa saling mengirimkan pesan singkat tanpa melalui operator. Dan itu membuat Pager dan Wartel menjadi mati.

Dari contoh di atas, kita bisa melihat bahwa Perubahan itu selalu ada, Perkembangan Zaman sifatnya pasti, Trend Pasar akan selalu berubah mengikuti perkembangan zaman. Dunia Usaha atau bisnis harus senantiasa mengikuti perubahan tersebut kalau tidak maka akan mati atau binasa. Sama seperti bermain layang-layang, kita harus mengikuti kemana angin bergerak, terkadang kita harus mengulur layang-layang kita mengikuti pergerakan angin, tapi saat-saat tertentu kita juga harus menarik layang-layang kita melawan angin agar layang-layang kita semakin tinggi terbangnya. 

Mengulur layang-layang  mengikuti pergerakan angin artinya apapun usaha kita harus mengikuti Perkembangan Zaman yang ada, harus selaras dengan Perubahan – perubahan yang terjadi di Pasar. Trendnya saat ini adalah Online, maka bisnis atau usaha kita harus Online, baik secara promosi maupun pemasarannya bahkan sampai dengan transaksinya.

Disaat-saat tertentu kita juga harus menarik layang-layang kita melawan angin agar layang-layang kita semakin tinggi terbangnya. Bisa diartikan bahwa meskipun Usaha atau Bisnis kita mengikuti Trend Pasar yang terjadi saat ini, tapi kita juga harus bisa memberikan Perbedaan antara Usaha kita dengan Usaha milik orang lain yang sejenis. Tidak hanya ikut-ikutan saja, tidak ada sebuah perbedaan maka usaha kita akan berjalan apa adanya, ibarat layang-layang terbangnya tidak tinggi-tinggi, kecendrungannya malah jatuh ke tanah.
SUMBER: http://bennynugrahan.blogspot.my/

 


LAYANG-LAYANG PAPETENGAN JAWA BARAT (foto: museum-layang.com)
Oleh: Djulianto Susantio

Layang-layang sudah lama dikenal sebagai permainan tradisional anak-anak di seluruh Indonesia. Mainan ini mudah dibuat. Bahan dasarnya adalah kertas, potongan bambu kecil, dan lem. Untuk memainkannya, layang-layang diterbangkan ke angkasa dengan segulung benang gelasan yang bisa ditarik-ulur. Di angkasa layang-layang diadu. Siapa yang terlebih dulu memutuskan benang lawan, dialah pemenangnya.
Layang-layang terbang ke angkasa berkat gaya-gaya aerodinamika dari gerakan relatifnya terhadap angin. Angin relatif itu ditimbulkan oleh aliran udara alamiah atau tarikan layang-layang lewat benang penghubung. Karena populernya, bentuk layang-layang menjadi salah satu bagian dari bangun datar ilmu matematika.
Layang-layang sering dibuat dalam berbagai bentuk dan ukuran. Yang umum dikenal memiliki panjang diagonal 20 cm – 40 cm. Namun dalam perkembangannya, bentuk layang-layang tidak selalu segiempat. Sesuai kreativitas seseorang, layang-layang juga dibuat berbentuk lingkaran, segienam, bahkan hewan, dan sebagainya dilengkapi gambar dan warna yang semarak. Biasanya, layang-layang seperti itu merupakan daya tarik pariwisata atau benda cendera mata.
Sejak 1970-an, bentuk layang-layang selalu dimodifikasi para seniman. Ukurannya pun tidak lagi kecil tetapi sangat besar, yakni dalam bilangan meter. Bahkan tidak jarang dibuat dalam bentuk tiga dimensi sehingga harus dimainkan oleh beberapa orang sekaligus menggunakan tali tambang sebagai pengganti benang.
Namun layang-layang demikian tidak untuk diadu, dalam arti sampai memutuskan tali lawan. Layang-layang seperti itu biasanya dimainkan oleh orang-orang dewasa dan dilombakan dalam suatu festival. Di Indonesia lomba dan festival layang-layang bertaraf internasional sudah merupakan agenda tetap di sejumlah daerah, seperti Pangandaran dan Bali. Layang-layang festival dinilai berdasarkan bentuk, komposisi warna, keelokan gerak, bunyi gaungan, dan lama mengudara.

Magis

Uniknya, di berbagai daerah layang-layang dikenal sebagai benda magis religius. Di Bali, misalnya, masyarakat masih mengenal layang-layang untuk melindungi singgasana para dewa. Dewa Layang-layang di Bali adalah Rare Angon. Dewa itu selalu diberi sesaji dan disembah sebelum layang-layang diterbangkan. Layang-layang yang telah disucikan itu merupakan benda sakral dan disyaratkan tidak boleh menyentuh tanah. Bila hal itu tidak diindahkan, konon akan terjadi kemalangan.


 

LAYANG-LAYANG

Danguang, Sumatera Barat (foto: museum-layang.com)
Lain lagi di Sumatera Barat. Masyarakat masih percaya pada layang-layang bertuah yang bisa memikat anak gadis. Namanya layang-layang hias dangung-dangung.
Di Pulau Jawa ada layang-layang yang digunakan untuk mengusir serangga dan burung liar di ladang sawah. Di beberapa daerah, layang-layang dimainkan sebagai bagian dari ritual tertentu. Biasanya terkait dengan proses budidaya pertanian. Layang-layang paling sederhana terbuat dari helai daun yang diberi kerangka dari bambu dan diikat dengan serat rotan. Layang-layang semacam ini masih dapat dijumpai di Sulawesi.
Di Jawa Barat, Lampung, dan beberapa tempat di Indonesia ditemukan layang-layang yang dipakai sebagai alat bantu memancing. Layang-layang ini terbuat dari anyaman daun sejenis anggrek tertentu, dan dihubungkan dengan mata kail. Di Pangandaran dan beberapa tempat lain, layang-layang dipasangi jerat untuk menangkap kalong atau kelelawar.

Entah sejak kapan layang-layang dikenal di Indonesia. Belum ada sumber sejarah yang menyebutnya secara pasti. Beberapa rangkaian relief cerita pada candi sekilas hanya menampilkan layang-layang berupa bagian dari tumbuhan yang diterbangkan dengan seutas tali.
Penemuan sebuah lukisan gua di Pulau Muna, Sulawesi Tenggara, pada awal abad ke-21 yang memberikan kesan orang bermain layang-layang, menimbulkan spekulasi bahwa tradisi layang-layang sudah lama muncul di Nusantara. Di Nusantara banyak ditemukan bentuk-bentuk primitif layang-layang yang terbuat dari daun-daunan. Di kawasan Nusantara sendiri catatan pertama mengenai layang-layang adalah dari Sejarah Melayu (Sulalatus Salatin) dari abad ke-17, yang menceritakan suatu festival layang-layang yang diikuti oleh seorang pembesar kerajaan.
Menurut sumber lain, layang-layang pertama kali dikenal sekitar 3.000 tahun yang lalu di China. Di negara itu layang-layang disebut ”rajawali kertas”. Dari sana, layang-layang mulai disebarluaskan ke negara Asia lain seperti Korea, Jepang, Malaysia dan India. Pendapat lain mengatakan, layang-layang ditemukan pada abad ke-5 SM oleh ilmuwan Yunani dari Tarentum.
Ada kisah menarik tentang layang-layang China. Pada masa pemerintahan Dinasti Han (200 SM-200 M), militer China menempelkan potongan batang bambu pada layang-layang mereka. Saat layang-layang melintasi pasukan musuh, angin yang menerobos rongga bambu mengeluarkan bunyi siulan. Barangkali karena jumlahnya banyak, siulannya menjadi gemuruh. Cukup untuk membuat musuh panik dan lintang pukang melarikan diri.
Dalam bahasa Inggris, layang-layang dikenal dengan sebutan kite. Nama kite itu diambil dari nama burung pemangsa yang anggun dan lemah gemulai kepak sayapnya saat terbang.
Di Asia, layang-layang kerap kali berkaitan dengan upacara keagamaan atau kepentingan agama. Banyak layang-layang dari China dibuat berwujud naga dari cerita rakyat. Bentuk tradisional lainnya adalah burung, kupu-kupu, bahkan kelabang. Di Malaysia, menerbangkan layang-layang di atas rumah pada malam hari dipercaya dapat menjauhkan roh jahat.
Kecuali sebagai permainan, pada abad pertengahan China pernah membuat layang-layang untuk tujuan militer, antara lain untuk mengintai musuh dan mengukur jarak keberadaan musuh. Di Korea, ritual menerbangkan layang-layang yang ditulisi nama dan tanggal lahir seorang bayi selalu dilaksanakan setiap tahun. Tradisi itu dimaksudkan agar si anak selamat sampai hari tua.
Layang-layang menyebar hingga ke Selandia Baru. Bentuk layang-layang di Eropa mulai berkembang pada abad pertengahan (1100 – 1500). Salah satunya dikembangakan dengan panji-panji militer serupa kantung penangkap angin. Baru tahun 1500-an muncul bentuk jajaran genjang, yang kemudian menjadi populer di Eropa.

Jepang

Meskipun sudah tergolong negara maju, ternyata masyarakat dan pemerintah Jepang paling getol memopulerkan layang-layang. Di sana layang-layang bukan sekadar permainan, tetapi menjadi karya seni bermutu tinggi.
Sejak lama banyak sekolah di Jepang mengajarkan kerajinan layang-layang kepada para murid sebagai bagian dari ekstrakurikuler mereka. Karena itu era layang-layang mengalami kebangkitan. Tidak heran setiap tahun layang-layang dibuat dalam desain yang baru dan orisinal meskipun dengan dasar-dasar motif tradisional.
Langkah inovatif lainnya adalah melestarikan seniman pembuat layang-layang tradisional, yakni dengan memberikan subsidi dan tunjangan kepada mereka. Sampai kini terlihat dampak positifnya bahwa permainan dan kerajinan membuat layang-layang tak pernah (akan) mati.
Di Jepang layang-layang mulai dikenal pada zaman Heian (794-1185). Pada masa itu layang-layang sering digunakan sebagai alat komunikasi pembawa pesan rahasia di istana. Karena harus melewati parit-parit besar, maka layang-layang dinilai mampu menjalankan misi itu. Masa keemasan pembuatan layang-layang terjadi pada zaman Edo (1630-1868). Namun waktu itu karena harga kertas sangat mahal, hanya kalangan bangsawan yang mampu menerbangkan layang-layang.
Berkembangnya seni cetak cukilan kayu dan penggunaan warna dalam seni cetak tradisional Jepang, membawa perubahan baru pada layang-layang. Teknik-teknik seni itu mulai diterapkan pada layang-layang sehingga warna-warna yang dihasilkan sangat indah.
Setiap 5 Mei permainan layang-layang di Jepang menjadi acara tahunan yang semarak sebagai festival anak laki-laki. Pada hari itu para orang tua beramai-ramai menuliskan nama bayi mereka pada layang-layang yang dihiasi gambar prajurit legendaris atau pahlawan dalam cerita anak-anak. Hal itu dimaksudkan agar anaknya tumbuh sehat dan kuat. Motif lain yang disukai adalah kura-kura dan burung bangau (lambang panjang umur) dan ikan gurame (lambang keuletan). Semakin tinggi layang-layang terbang, konon nasib seseorang semakin baik.
Menurut penilaian para pakar pariwisata, festival 5 Mei merupakan pesta layang-layang terbesar di dunia. Lebih dari seribu layang-layang berpartisipasi selama tiga hari penyelenggaraan. Sekitar lima juta pengunjung tercatat menyaksikan festival tersebut, termasuk wisatawan mancanegara.
Meskipun kini tanah lapang di Jepang semakin sempit, bahkan anak-anak keranjingan berbagai jenis games modern, ternyata permainan tradisional layang-layang masih tetap hidup.
Di Indonesia, kecuali seniman-seniman Bali, jarang sekali yang mau menekuni seni membuat layang-layang. Padahal, Indonesia memiliki aneka ragam budaya yang memesona, jauh lebih banyak daripada budaya di Jepang. Ya, kita memang selalu mengabaikan warisan budaya masa lalu. Mungkin kita akan menyesal di kemudian hari karena tidak melestarikan layang-layang.

Selain di Asia, layang-layang juga sudah merambah Eropa. Di sana model layang-layang selalu dikembangkan. Karena bahan kertas dan plastik dianggap kurang kuat, mereka membuat layang-layang dari bahan fibreglass. Bahan ini memang cukup ringan dan kuat. Bentuknya pun dipermodern, seperti bentuk geometris lengkap dengan gambar-gambar memikat. Selain itu mereka membuat layang-layang dari kain layar dan bahan-bahan sintetis sebagaimana yang dikembangkan oleh perusahaan kimia raksasa

Du Pont.
Di Jerman layang-layang mendapat tempat tersendiri dalam bidang olahraga. Penggemar layang-layang di sana sudah menjadi komunitas yang aktif dan peduli. Secara periodik mereka merancang dan menemukan bentuk layang-layang yang unik dan semarak. Di Jerman layang-layang disebut “drache” (naga), yakni hewan mitologi yang amat populer di China.
Banyak ilmuwan Eropa terangsang daya pikirnya oleh layang-layang. Pada 1749 ilmuwan Skotlandia, Alexander Wilson, menggunakan beberapa rangkaian layang-layang untuk mengukur temperatur udara pada ketinggian yang berbeda. Benjamin Franklin, berhasil meneliti unsur listrik karena jasa layang-layang. Pada 1752 dia menaikkan layang-layang di saat hari hujan badai. Pada layang-layang tersebut digantungkan sebuah kunci. Ternyata ketika petir menyambar, terlihat loncatan api listrik dari kunci tersebut. Itulah dasar alat penangkal petir yang sekarang banyak digunakan orang.
Pada abad ke-19, Sir George Cayley menguji coba prinsip terbang dengan layang-layang bersayap. George Pocook dengan publikasinya “Seni mengarungi udara dengan bantuan layang-layang” membuat gempar dunia ilmu pengetahuan. Alexander Graham Bell, penemu telepon, pada awalnya bereksperimen dengan layang-layangnya untuk mengetahui gelombang suara lewat udara. Francis Melvin Rogallo, mendapatkan gagasan temuan pesawat terbang layangnya dari layang-layang.
Di Belanda layang-layang buatan Gerard van der Loo banyak membantu kegiatan SAR laut. Ketika helikopter tidak bisa bertahan lama di udara dan perahu penyelamat tidak bisa mendekati kapal karam, maka layang-layang besar yang diterbangkan di atas geladak kapal berfungsi sebagai alat bantu awak kapal untuk meluncur ke kapal penolong.
Perusahaan minyak Inggris, British Petroleum, pernah membuat eksperimen luar biasa dengan layang-layang. Kapal tanker perusahaannya waktu menempuh perjalanan jauh, ditarik dengan layang-layang. Setelah dikalkulasi ternyata perusahaan itu berhasil menghemat energi sekitar sepuluh persen dari jumlah energi yang biasa dihabiskannya.
Manfaat praktis layang-layang pun cukup banyak. Di antaranya tahun 1847, membantu merentang kawat melintasi sungai Niagara antara AS dan Kanada, untuk membangun jembatan gantung pertama. Sedangkan tahun 1800 hingga awal 1900-an, meteorolog memanfaatkan layang-layang kotak yang dilengkapi alat pengukur cuaca. Khusus pada militer, selama “Perang Dunia II” (1939-1945) sekoci penyelamat dilengkapi layang-layang berantena radio untuk mengirim pesan SOS.
Layang-layang juga menjadi ilham bagi terciptanya balon udara dan pesawat terbang yang paling sederhana. Begitulah, sebenarnya kalau kita kreatif, benda-benda yang dianggap sepele mampu menjadi alat bantu ilmu pengetahuan, bukan sekadar permainan anak-anak.

Tertua

Layang-layang yang terdokumentasi diketahui memiliki beragam bentuk unik. Ada layang-layang yang terbuat dari daun. Ada layang-layang berukuran demikian besar sehingga untuk menaikkannya harus dilakukan oleh beberapa orang. Ada juga layang-layang yang amat kecil, terbuat dari kain sutera buatan China.
Menurut dasarnya layang-layang dikelompokan menjadi lima jenis. Yang tertua, rata berbentuk jajaran genjang. Jenis ini memerlukan ekor untuk menimbulkan tahanan dan merpertahankan tegaknya arah terbang. Makin kencang angin, harus makin panjang pula ekornya. Panjang ekor paling tidak tujuh kali diagonal.
Sedangkan lengkung pada layang-layang sengaja dibuat untuk menciptakan sudut terhadap arah angin, sehingga layang-layang dapat terbang stabil tanpa bantuan ekor. Layang-layang melengkung ini dipatenkan pada 1891 oleh William A. Eddy asal Amerika.
Layang-layang kotak berbentuk tiga dimensi ditemukan oleh Lawrence Hargrave dari Australia tahun 1893. Untuk menerbangkannya perlu angin yang cukup kuat dan stabil. Lain lagi dengan dengan layang-layang delta hasil temuan Francis M. Rogallo dari AS tahun 1941 yang bisa diterbangkan dengan angin sepoi-sepoi. Nenek moyang alat terbang layang ini bentuknya berupa dua permukaan segitiga yang bertemu di satu sisi dengan membentuk sudut. Pada garis pertemuan ini dipasang sirip vertikal di sebelah bawahnya. Sirip sekaligus lunas penyeimbang ini berfungsi sebagai kekang kendali yang langsung tersambung dengan benang.
Sedangkan layang-layang flexible ditemukan oleh Domina C. Jalbert dari AS tahun 1963. Jenis ini tanpa rangka, sehingga tiap bagian disambung dengan cara dijahit atau dilem sampai bentuk bisa melayang. Salah satunya parafoil kain yang serupa parasut.
Di Inggris layang-layang hanya boleh mencapai ketinggian 60 M, minimal 5 km di luar wilayah bandara.
Layang-layang kotak berperan penting dalam pengembangan pesawat, karena Orville dan Wilbur Wright menggunakan jenis ini untuk menguji teori mereka tentang pemelintiran sayap, sebelum akhirnya berhasil menemukan pesawat terbang pertama tahun 1903.

Sumber:
museum-layang.com
id.wikipedia.org
djuliantosusantio.blogspot.com
Ensiklopedia Indonesia
-dikemaskini pada 12/7/2016