Menurut Kamus Dewan,
permainan tradisional merujuk kepada permainan budaya yang
sudah diamalkan oleh
sesuatu masyarakat itu untuk satu tempoh yang tertentu. Permainan
tradisional telah berupaya
membentuk sebahagian daripada kehidupan yang dilalui oleh nenek
moyang kita. Asas penting
yang menjamin kesinambungan permainan tradisional pada masa
lalu ialah keseragaman cara hidup nenek
moyang
kita.
Kegiatan harian, bermusim dan
tahunan daripada individu
ke
individu
tidak banyak berbeza.
Ini
membolehkan
mereka bekerja dan berhibur pada
masa yang sama. Malah sejak dari kecil lagi mereka membiasakan
diri dengan keadaan
yang
demikian.
Apabila
musim
menuai
padi
berakhir
dan
musim tengkujuh tiba pesawah dan
nelayan mengisinya dengan kerja-kerja sampingan. Kerja-kerja
demikian boleh ditangguhkan
dengan
mudah. Tempoh peralihan
antara
musim inilah digunakan untuk mengadakan
keramaian serta pesta.
Selain itu, ketika penduduk
di negara ini kebanyakannya masih bekerja sebagai petani
dan nelayan, mereka bekerja
keras dan ia dilakukan secara berkumpulan.
Mereka mula
berkerja dari awal pagi
sehingga lewat tengah hari. Oleh sebab itu, pada waktu petang mereka
akan meluangkan masa untuk
bermain beramai-ramai bagi menghilangkan penat. Sekali
sekala, mereka akan
mengadakan pertandingan untuk menonjolkan bakat masing -masing.
Permainan-permainan ini tidak memerlukan
peralatan
yang
canggih
atau
mahal
dan ia biasanya dimainkan golongan dewasa dan kanak-kanak. Peralatan yang digunakan dalam
dan ia biasanya dimainkan golongan dewasa dan kanak-kanak. Peralatan yang digunakan dalam
permainan ialah seperti
bola diperbuat daripada rotan sementara alat permainan lain diperbuat
daripada bahan-bahan semula
jadi seperti biji getah, tempurung kelapa dan buluh. Ketika itu,
radio dan televisyen
tidak
dimiliki
oleh
ramai
orang
jadi
permainan
tradisional telah berperanan sebagai sumber
hiburan masyarakat, di samping dapat juga merapatkan hubungan
antara jiran tetangga.
sementara
itu,
apabila sesuatu
permainan diadakan di sesebuah kampung, penduduk kampung
berdekatan turut berkunjung untuk mengambil bahagian atau
sekadar memberi semangat.
Suasana pesta di padang permainan boleh mewujudkan interaksi
sosial di antara kampung-kampung yang mengambil bahagian. Oleh yang demikian,
permainan tradisional juga
dikenali sebagai permainan rakyat. Ada di antara permainan ini
yang sekarang tidak
dimainkan lagi tetapi hanya diketahui oleh ibu bapa dan datuk nenek kita
sahaja. Tetapi ada juga
yang masih dimainkan lagi oleh kanak-kanak sehingga hari ini. Di
antara permainan itu
termasuklah guli, congkak, wau, selambut, sepak raga, gasing dan lain-
lain.
Sementara itu, terdapat
beberapa kepentingan dalam permainan tradisional. Antaranya,
permainan tradisional
ternyata dapat menyatupadukan masyarakat. Hal ini bererti bahawa
jalinan muhibah
dan
rasa
persaudaraan
wujud
dalam
kalangan
masyarakat.
Permainan tradisional bukan sahaja memberi hiburan, malah ia memberi manfaat terhadap
kecerdasan rohani dan jasmani sewaktu bermain, terutama di luar rumah. Keadaan ini berlaku kerana
Permainan tradisional bukan sahaja memberi hiburan, malah ia memberi manfaat terhadap
kecerdasan rohani dan jasmani sewaktu bermain, terutama di luar rumah. Keadaan ini berlaku kerana
pemainnya menggunakan
gerakan otot, seperti lengan, kaki, dan mata. Contohnya, permainan
Wau, sepak raga dan galah
panjang. Selain itu, apabila permainan itu dipertandingkan, maka
mereka akan bersatu tenaga
untuk memenangi sesuatu permainan dengan ini dapat melahirkan
badan yang sihat serta
membentuk sifat mulia seperti tolong menolong, bersatu padu, bertolak
ansur, dan bertanggungjawab
di samping semangat ingin mencapai kejayaan tertanam dalam
jiwa mereka.
kepentingan permainan
tradisional juga ialah melatih kanak-kanak bergaul dengan
rakan sebaya. Hal ini
demkian kerana sewaktu bermain mereka terpaksa berhubung dengan
rakan sebaya dan secara
tidak langsung melatih mereka bergaul. Perbualan spontan antara
mereka akan menambahkan
perbendaharaan kata. Selain itu, permainan kanak-kanak juga
dapat melatih mereka untuk
menjadi pemimpin dan orang yang dipimpin. Mereka akan akur
pada ketua dan syarat pertandingan.
Sifat
bertolak
ansur
dan
bertanggungjawab dapat dipupuk. Lagu yang ada
dalam permainan kanak -kanak akan melatih mereka menyebut
perkataan dengan betul dan
lancar. Latihan mengira turut ada dalam permainan, contohnya,
dalam selambut dan congkak.
Permainan ini memerlukan kepintaran bertindak dan kecekapan
Permainan ini memerlukan kepintaran bertindak dan kecekapan
akal. Setiap gerakkan,
walaupun nampak mudah, iaitu sekadar mengambil dan mengatur
kembali biji guli dari
lubang ke lubang, tetapi ianya mempunyai maknanya yang tersendiri.
Selain itu, permainan
tradisional mampu melahirkan masyarakat yang kreatif yang
penuh dengan nilai kesenian kerana untuk menghasilkan
sesuatu alat permainan, seperti
gasing dan wau, kemahiran
dan ketelitian diperlukan. Gasing atau wau yang baik bergantung
pada pembuat dan pemain.
Secara tidak langsung, hal ini "memaksa" masyarakat berfikir
untuk menghasilkan
kelainan. Tidak dapat dinafikan bahawa permainan tradisional banyak
membawa manfaat dan peranan
kepada masyarakat umumnya. Dalam bidang pelancongan,
permainan tradisional dapat
dijadikan daya tarikan pelancong. Dalam usaha mengekalkan
permainan tradisional ini,
pihak yang berkenaan haruslah mengambil langkah yang sesuai
untuk mengetengahkan
kepelbagaiannya. Khazanah permainan tradisional, sekiranya tidak
dikekalkan akan
menghilangkan pengenalan peribadi dan jati diri bangsa.
Pada hari ini, dapat
dilihat masyarakat kita masih lagi memainkan permainan ini tetapi
semakin lama semakin
dipinggirkan terutama oleh golongan muda di negara ini yang terlalu
mengutamakan permainan moden seperi permainan video game. Peminggiran permainan
tradisional ini turut diketengahkan oleh media massa yang sering menyiarkan rungutan penggiat budaya yang menganggap masyarakat
belia di negara ini sudah tidak lagi memandang tinggi permainan
budaya sendiri. Ini merupakan cabaran yang terpaksa ditempuh dalam mengekalkan permainan
tradisional.
DEFINISI LAYANG-LAYANG
Perkataan layang-layang lebih sinonim
dengan negeri-negeri
di
Pantai
Barat
dan
Selatan Semenanjung
Malaysia seperti Selangor, Melaka dan Johor. Ini terbukti berdasarkan
catatan Tun Sri Lanang yang
menyatakan dengan jelas Raja Ahmad bermain layang-layang
dengan pemuda serta kerabat
Diraja, dan tidak pula disebut wau. Berbanding dengan wau di
Utara, saiz layang-layang
di Pantai Barat dan Selatan Semenanjung Malaysia adalah lebih
kecil dan kurang dari segi
motif hiasannya. Secara umumnya, layang-layang di negeri-negeri
ini terbahagi kepada tiga
kategori iaitu layang-layang laga, layang-layang anak dan layang-
layang hiasan. Musim permainan
layang-layang di Pantai Barat dan Selatan Semenanjung Malaysia
adalah hampir sama dengan
negeri-negeri di Utara iaitu selepas musim menuai padi. Menurut
sumber, di negeri Johor misalnya
Wau Merak atau
nama
asalnya
layang-layang kipas dimainkan oleh orang Bugis
selepas waktu musim menuai padi.
DEFINISI WAU
Di Malaysia, terdapat satu
lagi istilah yang juga bermaksud layang-layang iaitu ‘wau’.
Perkataan wau digunakan
oleh negeri-negeri di Utara Semenanjung Malaysia iaitu Kelantan,
Terengganu, Perlis dan Kedah. Terdapat
beberapa
teori
yang
menyatakan bagaimana
perkataan wau ini wujud dan
salah satunya menurut Wayne Hosking dalam bukunya yang
bertajuk “Kites Of
Malaysia”, mengatakan perkataan wau berasal dari perkataan Belanda iaitu
“Wouw” yang merujuk sejenis
burung besar yang dijumpai di Asia Tenggara.
Walau bagaimanapun, menurut cerita
orang tua-tua di negeri Kedah bahawa perkataan
wau berasal dari perkataan Thailand dan
boleh dianggap sebagai teori yang paling kukuh
setakat ini. Di Thailand, layang-layang
di negara tersebut dipanggil wau. Dari segi geografi
pula, keempat-empat negeri tersebut
merupakan negeri yang paling hampir dengan Thiland.
Fakta yang terbaru dijumpai, hasil dari
temuramah dengan penggiat-penggiat wau di
Semenanjung Malaysia menyarankan bahawa
perkataan wau tersebut wujud daripada bunyi
yang dihasilkan oleh busur yang
terdapat pada wau. Apabila dinaikkan ke udara, daun ibus
yang dipasang pada busur tersebut akan
menghasilkan bunyi “wau, “wau”, “wau” secara
berirama.
SEJARAH DAN MITOS WAU
Tiada catatan sahih mengenai tarikh
sebenar serta asal usul kewujudan wau pertama di
Malaysia. Walau bagaimanapun,
menurut sejarahwan
Clive
Hart,
kedatangan
wau yang
pertama di Malaysia dipercayai berasal
dari negara China. Ia berdasarkan karektor yang
terdapat pada layang-layang tradisional
China yang mempunyai banyak persamaan dengan
layang-layang di Malaysia. Ianya bukan
sesuatu yang mustahil memandangkan Tanah Melayu
(Malaysia) telah menjalin hubungan
dengan negara China sejak hampir 2000 tahun yang lalu.
Sebagai contoh salah sebuah negeri di
Malaysia iaitu dipanggil “Ho-Lo-Tan” pada kurun ke-5
masihi, “Chih-Tu” pada kurun ke-6
masihi dan “Tan-Tan” pada kurun ke-7 masihi.
Walau bagaimanapun konsep “layang-layang melayu” telah diperakui oleh orang-
orang Eropah sejak dahulu lagi.
Orang-orang Melayu telah menggunakan daun kayu yang
lebar untuk dijadikan
wau.
Kemudian,
sesuai
dengan perkembangan
kemajuan manusia mereka mencipta beberapa rekabentuk baru. Berkemungkinan juga wau di Malaysia mengalami satu evolusi dan menyerap
unsur- unsur kebudayaan dari negara China.
SEMANGAT PADI
Kewujudan layang-layang
di
Malaysia
juga
dikaitkan
dengan
“semangat
padi”.
Sebuah cerita lagenda dari negeri di
utara Semenanjung Malaysia iaitu Kedah.
Diceritakan
bahawa ada sepasang suami
isteri di negeri tersebut yang bekerja sebagai petani di sebuah
kaki bukit dengan menanam
padi huma. Ketika mereka sedang menanam padi, mereka
terjumpa seorang bayi
perempuan lalu dipeliharanya bayi tersebut sehinggalah dewasa. Oleh
kerana suaminya ingin
mengucapkan syukur dan terlalu menyayangi anak gadisnya itu maka
beliau selalu membawakan
makanan ke tempat anak gadisnya bermain iaitu di baluh padi.
Perbuatan suaminya
itu telah menyebabkan
sang isteri merasa
sangat cemburu.
Disebabkan perasaan
cemburunya itu dia telah menyiksa anak gadisnya sehingga melarikan
diri mengikut
arah mata angin
barat. Akibatnya, pada
tahun itu juga
padi yang telah dikerjakan tidak menjadi.
Menurut Tok Nujum yang ditemui menyatakan bahawa anak gadis
mereka sebenarnya adalah
‘Semangat Padi’ dan menasihatkan petani tersebut sebagai tanda
meminta maaf mereka
dikehendaki membuat sebuah lembaga yang menyerupai Wau Bulan
dan diterbangkan
menggunakan tali jerami.
LAYANG-LAYANG SEBAGAI ACARA
PERMAINAN DIRAJA
SIAPA YANG MEMAINKAN WAU
PERANAN WAU DALAM
MASYARAKAT MALAYSIA DAHULU DAN SEKARANG
Di Malaysia terdapat
sedikit perbezaan peranan wau dalam masyarakat berbanding
dahulu dan sekarang iaitu
dari segi fungsi dan persekitaran.
MASA DAHULU
Dalam tahun 1960-an hingga
1970-an, perkembangan permainan layang-layang di
Malaysia amat
memberangsangkan. Layang-layang sering dimainkan selepas musim menuai
kerana untuk
bermain layang-layang ia bukan sahaja memerlukan kepakaran untuk
membuatnya tetapi juga
kawasan lapang dan tiupan angin yang sesuai untuk menaikkan
layang-layang. Apabila
selesai waktu menuai, kawasan tanah
yang sebelum ini ditanam
dengan padi menjadi lapang
dan kering. Pada masa tersebut, proses menanam padi tidak
seperti hari ini iaitu dua
kali setahun. Ini merupakan peluang kepada masyarakat ketika itu
untuk bermain layang-layang
pada waktu petang sebagai salah satu hiburan yang sangat
digemari. Perhubungan masyarakat yang
sangat terhad menyebabkan masyarakat Melayu
dahulu pada keseluruhannya sering
bermain dengan permainan tempatan seperti gasing, wau,
sepak bulu ayam, sepak raga dan congkak.
MASA SEKARANG
Pada hari ini, layang-layang di
Malaysia tidak hanya dimainkan di peringkat kampung
atau daerah sahaja bahkan telah menjangkau ke peringkat
antarabangsa melalui Festival
Layang-Layang yang diadakan di seluruh
dunia sepanjang tahun. Rakyat Malaysia melalui
Majlis Pelayang Malaysia telah
memandang ke hadapan untuk menjadikan layang-layang atau
wau sebagai salah satu pendekatan untuk
memperkenalkan Malaysia serta budayanya di
peringkat dunia.
Di peringkat nasional pula telah
diwujudkan pertandingan wau tradisional serta wau
ciptaan di dalam festival-festival yang
diadakan bagi mewujudkan suasana yang lebih meriah
serta bermatlamat.
Daya
kreativiti
para
seniman
juga
menjadikan
fungsi
layang-layang semakin luas dan tidak hanya tertumpu
kepada satu bentuk permainan tradisional sahaja tetapi
juga sebagai replika atau cenderamata.
Hasil kraftangan ini bukan hanya menarik disebabkan
rekabentuk serta kehalusan
kerja
sahaja
tetapi
dari
sudut
eksperimentasi
bahan seperti seramik, tembaga, gangsa, perak, emas,
Kristal dan sebagainya.
Sebagai pengiktirafan terhadap
layang-layang di Malaysia, wau bulan telah diiktiraf
sebagai wau kebangsaan dan imejnya
telah diabadikan sebagai latar wang kertas satu ringgit
Malaysia dan wang syiling lima puluh
sen. Masyarakat Malaysia turut menjadikan layang-
layang sebagai simbol untuk
mengabadikan sesuatu peristiwa. Sebagai contoh, pada tahun
1999 sempena dengan Festival
Layang-Layang Antarabangsa Pasir Gudang (Malaysia) Yang
Ke-4, sebuah layang-layang ciptaan yang
dinamakan Wau Dugong telah direka. Ia dihasilkan
sempena tragedi kematian beberapa ekor
ikan dugong yang semakin pupus di perairan Negeri
Johor.
KESIMPULAN
Teori-teori kewujudan
layang-layang di Malaysia yang telah dinyatakan sehingga kini
masih belum menggambarkan
secara tepat bilakah layang-layang pertama wujud di negara
ini. Walau bagaimanapun, ia telah membuktikan
kepentingan
laying-layang
kepada
masyarakat Melayu pada masa
dahulu. Kewujudan layang-layang di Malaysia pada asasnya
berteraskan dua perkara
iaitu adat resam dan rekreasi.
2.0 Fungsi atau Peranan
Layang-layang/Wau
2.1 Fungsi
layang-layang/wau dalam masyarakat terdahulu
Fungsi layang-layang
atau
wau
dalam
masyarakat
terdahulu
boleh
dikupas melalui fungsinya dalam masyarakat Melayu dan juga dalam masyarakat dunia.
dikupas melalui fungsinya dalam masyarakat Melayu dan juga dalam masyarakat dunia.
Dalam masyarakat Melayu,
jika diimbas kembali sejarah lama wau ini dikaitkan
dengan mitos semangat
padi.
Hal
ini
bermaksud
wau
adalah
semangat
padi bagi
masyarakat Melayu
terdahulu. Perkara ini dapat dibuktikan
melalui satu mitos iaitu
“Pada satu hari, seorang
petani bersama isterinya yang tidak mempunyai anak terjumpa
dengan seorang anak
perempuan yang cantik, lalu dipelihara oleh mereka. Si suami tiap-
tiap hari membawakan
minuman dan makanan kepada anak perempuan itu di tempat dia
bermain di rumah padi, yang
akhirnya menimbulkan perasaan cemburu di hati isteri.
Anak perempuan itu dipukul
oleh si isteri lantas melarikan diri dari rumah petani tersebut
menghala angin barat.
Berikutan dengan kejadian itu, padi petani suami isteri tadi, tidak
berbuah dan diserang
penyakit. Mengikut nujum, anak perempuan yang dihalau tadi
adalah semangat padi. Untuk
memohon maaf, petani itu harus membuat satu lembaga
merupai Wau Bulan”. Mitos ini membawa maksud bahawa
anak perempuan yang
dikatakan semangat
padi itu
digantikan dengan
wau/layang-layang setelah anak
perempuan itu melarikan
diri. Maka dengan ini wau berfungsi sebagai semangat padi
dalam masyarakat Melayu
terdahulu. Oleh sebab itulah wau sering dimainkan selepas
musim menuai padi.
Permainan wau ini juga
berfungsi sebagai permainan atau acara permainan rasmi
anak raja dan golongan
istana pada zaman masyarakat Melayu dahulu. Permainan wau
kerabat diraja ini telah
bermula sejak 500 tahun dahulu ketika zaman Sultan Mahmud
Syah lagi. Setiap tahun
pihak golongan istana akan mengadakan pesta layang-layang
yang membolehkan anak raja
bersama-sama rakyat jelata berserta dalam pertandingan
layang-layang.
Kebiasaannya, golongan anak raja mempunyai layang-layang yang lebih
hebat berbanding rakyat
biasa. Layang-layang yang hebat ini menunjukkan kebesaran
kerabat diraja itu sendiri.
Kebesaran itulah ganjarannya. Fenomena ini dapat dibuktikan
melalui catatan Tun Sri Lanang dalam Sejarah Melayu(Sulalatus
Salatin). Menurut
ceritanya, dalam satu musim
permainan layang-layang disertai oleh pemuda serta kerabat
diraja termasuk anak kepada
Sultan Melaka, Raja Ahmad. Layang-layang milik Raja Ahmad paling besar manakala
talinya daripada tali kail paling besar. Raja Ahmad adalah orang terakhir
menaikkan layang-layangnya
dan apabila dilihat oleh peserta lain, mereka turut bertindak
menurunkan layang-layang
kerana bimbang jika bergesel dengan layang-layang Raja
Ahmad, sudah pasti
layang-layang mereka akan terputus. Fenomena ini menunjukkan
kebesaran kerabat diraja Raja Ahmad itu. Bagaimanapun di antara
peserta itu, ada
seorang peserta iaitu Hang
Isa Pantas tidak menurunkan layang-layangnya. Berbanding
layang-layang Raja Ahmad,
layang-layang Hang Isa Pantas jauh lebih kecil tetapi talinya
bersadur serbuk kaca.
Layang-layang Raja Ahmad kemudiannya semakin mendekati
layang-layang Hang Isa Pantas
lalu kedua-dua tali
layang-layang
tersebut
bergesel.
Akibat terkena serbuk kaca
akhirnya tali layang-layang Raja Ahmad tersebut putus lalu
jatuh di Tanjung Jati.
Layang-layang juga menjadi
satu aktiviti riadah atau aktiviti masa lapang dalam
masyarakat Melayu
terdahulu. Aktiviti riadah ini kebiasaannya dilakukan selepas musim
menuai padi kerana kawasan
tanah yang sebelum ini ditanam dengan padi menjadi
lapang dan kering. Jadi,
permainan ini dimainkan di kawasan lapang dan berangin. Oleh
sebab perhubungan yang
terhad menyebabkan masyarakat Melayu terdahulu mengisi
masa lapang mereka dengan
permainan seperti layang-layang ini. Contohnya, ketika
nelayan tidak turun ke laut maka
permainan layang-layang menjadi pilihan kegiatan
hiburan masa lapang mereka. Aktiviti
masa lapang ini bukan sahaja disertai oleh seorang
individu malah seisi keluarga akan
turut serta. Hal ini bermakna bapa,emak dan anak-
anak akan bersama-sama mengisi masa
lapang mereka. Keadaan ini akan membawa
banyak kebaikan. Kebaikan itu boleh
diperolehi apabila seorang bapa mengajar anaknya
cara
membuat wau, bagaimana bermain wau dan sebagainya. Aspek-aspek
ini
membolehkan permainan ini diwarisi dari
generasi ke generasi lain di samping menjadi
aktiviti masa lapang masyarakat. Selain
itu, bagi menambahkan kemeriahan aktiviti masa
lapang ini masyarakat
Melayu
menjadikan
aktiviti
layang-layang
ini
sebagai
acara
keramaian dan pesta. Apabila
sesuatu
permainan
atau
pesta
diadakan
di sesebuah
kampung, penduduk kampung berdekatan
turut berkunjung untuk mengambil bahagian
atau sekadar memberi sokongan kepada
peserta. Hal ini membuktikan bahawa permainan
layang-layang sememangnya aktiviti
riadah masyarakat Melayu terdahulu. Contoh wau
yang digunakan untuk bermain pada masa
lapang ialah Wau Teraju Tiga.
Wau atau layang-layang turut berfungsi
sebagai penjaga sawah padi dan hasil padi
pada zaman masyarakat
Melayu
terdahulu.
Menurut Encik Hishamudin
Bin
Satil,
individu yang ditemuramah oleh kami,
beliau menyatakan bahawa orang Melayu zaman
dahulu menggunakan wau atau
layang-layang ini untuk menghalang binatang-binatang
yang suka memakan atau membinasakan
sawah dan hasil padi mereka. Contohnya, di
negeri Perlis, wau dibina dalam bentuk
yang berupa seakan-akan burung helang dan
dinaikkan ke udara di tengah-tengah
sawah padi. Tujuan wau berupa burung helang ini
dibuat adalah untuk menghalau dan
menakutkan burung-burung yang suka memakan
padi. Namun fungsi wau atau
layang-layang ini lama-kelamaan telah digantikan dengan
“orang-orang” yang juga terletak di
tengah-tengah sawah padi
Permainan layang-layang dalam
masyarakat Melayu terdahulu berfungsi sebagai
satu seni kebudayaan rakyat(Folklore). Kebudayaan di sini bermaksud amalan yang
dibuat berulang-ulang kali. Manakala
seni ialah satu keindahan. Maka permainan layang-
layang dalam masyarakat
Melayu
dahulu
bermakna
keindahan
amalan
masyarakat
Melayu. Sejarah
juga
menunjukkan
perkembangan
layang-layang
dalam
masyarakat
Melayu menunjukkan betapa indahnya
permainan layang-layang itu sehinggakan ianya
disamakan dengan dewa-dewi di kayangan.
Tujuan amalan permainan layang-layang ini
juga tidak menyimpang
daripada
kebudayaan
masyarakat
Melayu
dahulu.
Rata-rata
masyarakat Melayu dahulu bangga dengan kebudayaan permainan
layang-layang ini
kerana permainan
layang-layang
dalam
masyarakat
Melayu
hanya
digunakan
untuk
tujuan yang baik sahaja.
Seterusnya, antara fungsi utama wau/layang-layang
dalam masyarakat dunia dahulu
ialah sebagai alat peperangan dan
lambang kejayaan sesebuah negara. Wau ini digunakan
sebagai peta penyerangan dan penakulan
sesebuah negara. Di atas layang-layang inilah
dilukis strategi
dan
cara
menyerang
sesebuah
negara.
Perkara
ini
dapat dibuktikan
apabila cucu pembina Empayar Srivijaya,
Jaya Sinha mengadakan beberapa serangan
untuk menyatukan
kembali Empayar
Srivijaya yang berpecah. Sebelum
Jaya
Sinha
mengadakan serangan, dia telah lama
bertapa dan apabila selesai, dia pulang dari gua
tempatnya bertapa dengan membawa rangka
atau ‘lembaga’ wau bulan yang baginya
merupakan peta penyerangan
dan
penaklukan
kembali
Empayar
Srivijaya. Setelah
mendapat kemenangan,
Wau Bulan yang dibawa
Jaya
Sinha
tadi menjadi lambang
Empayar Srivijaya yang dikenali sebagai
‘Sejagat Tanah Jawa’. Lambang kebesaran ini
ditunjukkan dengan mengadakan pesta
menyambut kemenangan lalu menaikkan wau
tersebut ke udara. Keadaan ini menunjukkan
wau sebagai lambang kejayaan Empayar
Srivijaya. Selain itu, di China,
General Han Hsien telah mengalahkan tentera General
Hsiang Yu dalam peperangan di Kaishai
dengan menakutkan mereka melalui bunyi
layang-layang besar pada waktu malam
yang kononnya bunyi tersebut sebagai tanda
kemarahan dewa.
Pada zaman dahulu, di Jawa
Barat, Lampung, dan beberapa tempat di Indonesia
layang-layang berfungsi sebagai alat
bantu memancing. Layang-layang ini terbuat dari
anyaman daun sejenis anggrek tertentu, dan dihubungkan dengan mata kail. Di
Pangandaran dan beberapa tempat lain,
layang-layang dipasangi jerat untuk menangkap
kalong atau kelawar.
Di Rome Kuno dan Greece pula, permainan
wau merupakan satu kegemaran biasa.
Di Eropah dan Amerika, selain menjadi
satu hobi, wau digunakan untuk kajian sains
yang bermula pada tahun
1479 Masihi oleh Alexander Wilson dan Thomas Mervill dari
Scotland. Mereka ini memasang termometer
pada
layang-layang
untuk
mengukur
permukaan bumi.
Dalam kontek masyarakat
dunia laying-layang digunakan untuk pemerhatian cuaca
bagi merekod data cuaca.
Penggunaan layang-layang sebagai alat bantu penelitian cuaca
telah dikenal sejak abad ke-18. Contoh yang
paling terkenal adalah ketika Benjamin
Franklin menggunakan
layang-layang yang terhubung dengan kunci untuk menunjukkan
bahawa petir membawa muatan
listrik.
Layang-layang juga
berperanan penting dalam pengembangan pesawat, kerana Orville
dan Wilbur Wright
menggunakan jenis ini untuk menguji
teori mereka tentang
pemelintiran sayap, sebelum
akhirnya berhasil menemukan pesawat terbang pertama tahun
1903. Bahkan Alexander
Graham Bell, pencipta telefon pernah merancang layang-layang
untuk dikembangkan menjadi
pesawat penumpang.
Selain dari faktor-faktor
ini, kewujudan layang-layang di seluruh dunia mempunyai
fungsi yang penting.
Fungsi-fungsi ini dapat kita lihat melalui kejadian seperti seorang
Jeneral Korea
menggantungkan sebuah lampu(tanglung) pada layang-layang bagi memberi
semangat kepada tenteranya.
Selain itu, seorang lagi Jeneral telah menggunakan layang-
layang bagi membawa tali ke
sebarang sungai, kemudian membawa kabel melaluinya bagi
membuat sebuah jambatan,
kamera juga pernah digantung pada layang-layang suatu ketika
dahulu untuk mengambil
gambar-gambar
cantik,
layang-layang
juga
sebagai
medium
penghantaran surat dan
sebagainya. Apa yang dapat disimpulkan ialah layang-layang ini
sebenarnya mempunyai fungsi
yang dinamik dalam konteks masyarakat dunia.
Fungsi Permainan
Layang-Layang dalam Masyarakat Kini
Layang-layang yang dahulunya
digunakan
untuk
mengisi
masa
lapang
dan
untuk
mengeratkan silaturahim
antara
masyarakat
dan
hubungan
keluarga
kini
telah bertukar fungsinya. Terdapat pelbagai fungsi
yang wujud sama ada untuk memperkenalkan layang-
layang kepada masyarakat luar ataupun
berfungsi sebagai sesuatu yang tidak pernah kita
fikirkan.
1.0 Layang-layang sebagai sebuah medium
pertandingan
Kini banyak pertandingan layang-layang
dianjurkan untuk tujuan memperkenalkan layang-
layang
atau wau diperingkat
antarabangsa. Fungsi layang-layang kini sebagai bahan
pertandingan adakalanya mendatangkan
kebaikan, adakala mendatangkan keburukan. Mereka
yang terlibat dengan pertandingan ini
segelintirnya hanya memikirkan habuan yang akan
diperolehi dan bukan untuk nilai
sentimental yang terdapat pada permainan tersebut.
Antara pertandingan atau festival yang
dianjurkan antaranya, festival layang-layang
yang sering dianjurkan oleh pelayang
Johor yang menempah lokasi di Pasir Gudang. Menurut
Encik Hishamudin Bin Satil,
individu yang ditemuramah oleh kami, beliau menyatakan
bahawa masih terdapat pelayang-pelayang
di Malaysia ini yang mementingkan nilai sesebuah
layang-layang tersebut. Tetapi golongan
ini sangat kecil. Menurut beliau lagi, terdapat juga
pertandingan layang-layang yang
dianjurkan untuk sekolah-sekolah di Malaysia ini. Adik
beliau adalah antara individu yang
terlibat dengan pertandingan tersebut. Tetapi sambutan
terhadap pertandingan ini masih kurang
kerana sekolah-sekolah yang mewakili sekolah-
sekolah mereka akan terus ke peringkat antarabangsa dan bukan dimulakan dengan pertandingan di antara sekolah-sekolah
dahulu. Hal ini kerana permainan ini
tidak begitu
mendapat sambutan.
2.0 Layang-layang sebagai lambang atau
identiti
Layang-layang bukan sekadar berfungsi
sebagai medium pertandingan, tetapi turut berfungsi
sebagai medium untuk perlambangan atau
identiti sesebuah agensi. Fungsi layang-layang ini
kononnya diwujudkan adalah untuk
memperkenalkannya tetapi adakalanya ia dilihat sebagai
sebuah perkara yang lebih
menjurus kepada tujuan komersial sahaja. Ia hanya untuk dikenali
dan bukan untuk diselami.
Sebagai contoh, syarikat
penerbangan Malaysia Airlines menggunakan motif wau
sebagai lambang untuk
menunjukkan identitinya sebagai syarikat penerbangan yang berasal
daripada Malaysia. Tiada
tujuan lain yang dapat dilihat dari fungsi layang-layang sebagai
perlambangan syarikat
tersebut. Apa yang dilihat hanyalah lambang semata-mata. Terdapat
juga tiang-tiang lampu yang
dihiasi dengan motif layang-layang ini, seperti yang terdapat di
Pasir Gudang, Johor.
Tiang-tiang lampu ini diwujudkan sedemikian rupa adalah bertujuan
untuk memberikan
peringatakan bahawa ada sedang menuju ke kawasan Muzium Layang-
layang. Tiada nilai yang
tersirat didalamnya, hanyalah berfungsi sebagai petunjuk kepada
jalan sahaja.
3.0 Layang-layang berfungsi
sebagai bahan untuk tujuan komersial atau material.
Fungsi layang-layang
sebagai bahan untuk tujuan komersial sering ditemui di mana-mana
sahaja. Mungkin pada
mulanya ia dihasilkan untuk memperkenalkan permainan ini, tetapi
setelah sekian lama fungsi
itu sudah mula dilupakan dan pengedar-pengedar juga sudah muak
dan letih untuk
menghasilkannya walhal habuan yang diperolehi amat sedikit.
Kini fungsi penjualan
material
ini
sudah
menjadi
satu
perniagaan
yang
menguntungkan. Hal ini
kerana item-item yang dipasarkan sudah pelbagai dan adakalanya
hanya bentuk sesebuah
layang-layang atau wau itu sahaja yang dikekalkan, manakala aspek-
aspek lain sudah mula
dilupakan. Sebagai contoh, bentuk wau digunakan untuk menghasilkan
‘brooch’ atau kerongsang
untuk hiasan, ‘keychain’ atau rantai kekunci untuk dijadikan hadiah
ole-ole ketika menziarahi
sesuatu tempat, sebagai corak di atas kek dan sebagai alat pameran
dirumah. Semua hasil karya
ini dijual dengan harga yang tinggi, motif yang digunakan
menjadi sebab kononya barangan
tersebut mempunyai nilai estetika yang tinggi walhal
mereka ingin mengaut
keuntungan daripadanya.
4.0 Layang-layang berfungsi
sebagai bahan pameran.
Muzium Layang-Layang
menjadi topik utama yang akan disentuh sekiranya memeperkatakan
tentang pameran layang-layang.
Boleh dikatakan semua layang-layang di seluruh dunia boleh
ditemui di situ. Tetapi
sampai bila layang-layang ini akan bertahan dengan menjadikannya
sebagai alat pameran di
muzium-muzium.
Terdapat juga layang-layang
yang dijadikan pameran di kedai-kedai yang bertujuan
untuk menarik minat
pelanggan untuk memasuki premis perniagaan mereka. Semua layang-
layang tersebut hanya boleh dilihat dan dijadikan sebagai bahan ilmiah atau bahan pengetahuan dan bukan
sebagai medium untuk mencapai fungsi seperti masa dahulu. Ia hanya
boleh dilihat
tetapi
tidak boleh dimainkan, hal ini sangat
mengecewakan kita sebagai masyarakat Melayu.
5.0 Layang-layang berfungsi
sebagai alat hiburan
Layang-layang dahulunya
turut berfungsi sebagai medium untuk hiburan ketika masa lapang.
Kini juga ia berfungsi
sebagai permainan ketika masa terluang cuma perbezaannya, kini tidak
ramai yang memainkannya. Masyarakat
kini
lebih
memilih
pemainan
elektronik untuk
menghiburkan mereka.
Fungsi
layang-layang
sebagai
alat
permainan
kini
hanya boleh didapati dan ditemui
dikawasan luar bandar dan di kampong-kampung. Jikalau dilihat di
bandar, layang-layang sudah
tidak dimainkan kecuali sekiranya tempat tersebut berdekatan
dengan pantai, barulah kita
akan dapat melihat layangan layang-layang di langit biru.
Di kawasan pantai timur,
layang-layang masih lagi berfungsi sebagai permainan ketika
masa lapang terutamanya di
Terengganu dan Kelantan. Golongan yang terlibat pula lebih
cenderung kepada golongan
dewasa atau golongan tua sahaja. Golongan muda pula tidak
begitu menonjol
penglibatannya.
Walau
bagaimanapun, fungsi ini sekiranya tidak
diperkukuhkan lagi, maka ia
akan pupus ditelan zaman. Kini juga sudah terdapat permainan
komputer yang mengadaptasi
layang-layang sebagai medium permainannya. Layang-layang
kini boleh dimainkan secara
elektronik tanpa perlu mempunyai layang-layang di rumah. Apa
yang penting adalah
komputer. Tidak perlu lagi berdiri di kawasan lapang, berdiri di tengah
panas, menunggu angin
bertiup mahupun berlari untuk menaikkan layang-layang.
4.0 Cabaran- cabaran dalam
permainan tradisional wau
4.1 Permainan wau sebagai aktiviti hiburan
Permainan wau pada era
kegemilangannya dianggap sebagai aktiviti hiburan setelah
seharian bertungkus lumus
mencari rezeki untuk menyara keluarga. Permainan ini biasanya
diadakan pada waktu petang
setelah menunaikan solat asar. Pada waktu tersebut permainan
ini dimainkan oleh semua
golongan tidak mengira peringkat umur. Kanak-kanak yang masih
kecil akan bermain wau yang
lebih ringkas reka bentuknya berbeza dengan golongan belia
dan dewasa yang
kebiasaannya akan bermain wau yang lebih besar saiznya dan rekabentuk
yang pelbagai serta
mempunyai keunikan yang tersendiri.
4.2 Proses pembuatan wau
Proses pembuatan adalah
suatu proses yang rumit dan agak memakan masa. Proses ini
bermula dari pemilihan
buluh yang sesuai sehinggalah hiasan di badan wau itu sendiri. Buluh
yang sesuai digunakan untuk
menghasilkan ialah buluh duri. Hal ini demikian kerana struktur
buluh duri yang agak lembut
yang akan memudahkan proses pembentukkan wau itu sendiri
mengikut kreativiti
pembuatnya.
Buluh
yang
akan
digunakan
untuk
menghasilkan wau kemudiaannya akan dijemur
sehingga kering. Proses ini memerlukan tempoh selama satu atau
dua dua hari bergantung
kepada cuaca.
Setelah buluh yang dijemur tadi benar-benar
kering maka proses
meraut
dan
membentuk buluh pula akan
bermula. Saiz buluh yang akan dibentuk bergantung kepada saiz
wau yang hendak dihasilkan.
Sekiranya wau bersaiz besar yang ingin dihasilkan maka buluh
perlu dibentuk agar lebih besar. Buluh yang dibentuk kemudiannya
perlu dipastikan mempunyai berat yang stabil
dikedua-dua belah hujung di bahagian kanan dan kirinya. Hal ini
bertujuan memastikan wau
yang dihasilkan mampu terbang. Walau bagaimanapun wau tidak
akan mampu dinaikkan
sekiranya berat dikedua-dua bahagian adalah tidak stabil. Setelah
buluh didapati mempunyai
berat yang stabil maka bentuk wau akan dirangka. Bentuk wau ini
adalah berdasarkan kreativiti pembuatnya.
Wau
tradisional juga terdapat
dapat pelbagai
bentuk. Setelah rangka wau siap dibentuk, kertas atau bahan lain yang bersesuai akan digunakan untuk menghias
rangka wau yang telah siap. Bahan ini kemudiannya dihiaskan
dengan corak-corak tertentu
mengikut kreativiti dan citarasa pembuatnya. Kertas wau yang
digunakan perlu digumpal
terlebih dahulu
supaya tidak cepat terkoyak
semasa wau
diterbangkan di udara. Wau
tradisional biasanya menggunakan motif flora sebagai hiasan.
Hiasan di badan wau juga
dipanggil ’sobek’ di negeri Kelantan.
Rangka yang telah disiapkan
akan ditampal dengan tiga lapis kertas nipis dan lutsinar
dengan berlainan
warna.
Lapisan
pertama
menggunakan
kertas
berkilat,
lapisan kedua menggunakan warna yang
berbeza dan bercorak awan larat iaitu bercorak pucuk rebung atau
bunga cengkih yang telah
ditebuk. Pada lapisan ketiga pula corak berlainan yang telah ditebuk
ditampalkan.
Di bahagian kepala atau
muncungnya serta dihujung kiri dan kanan kepak, akan
dihiasi dengan rambu-rambu
halus yang berwarna warni menambah cantik lagi rupanya.
Busul akan diregangkan di
bahagian belakang tengkuk wau, agar ianya mengeluarkan bunyi
dengung apabila
diterbangkan diudara. Busul diperbuat dari daun rembia atau mengkuang
yang telah direndam dan
dilurut lalu dibiarkan kering. Ia berbentuk seperti
4.3 Unsur-unsur kesenian
dalam permainan wau
Permainan wau juga terdapat
nilai-nilai kesenian yang tinggi. Hal ini dapat dilihat
pada badan wau itu sendiri.
Kesenian Melayu yang banyak menggunakan motif awan larat
turut digunakan sebagai
pada badan wau. Sebagaimana yang kita telah sedia maklum bahawa
penggunaan motif awan larat
sangat banyak digunakan sebagai hiasan pada rumah-rumah
Melayu Tradisional, perahu
dan tenunan songket yang cukup terkenal sebagai identiti bangsa
Melayu itu sendiri.
4.4 Unsur-unsur
kekeluargaan dalam permainan wau
Hal ini dapat dilihat
ketika proses pembuatan wau pada masa dahulu. Pada ketika itu si
ayah dan dan anak akan
bekerjasama untuk menghasilkan wau yang mereka mahukan.
4.5 Cara bermain wau
Pada kebiasaannya
wau
akan
dimainkan
oleh
dua
orang,
iaitu
seorang
akan
memegang wau dan seorang
lagi dipanggil juru anjung yang memegang tali. Apabila angin
bertiup maka tali akan
ditarik melawan arus angin dengan cara menghulur dan menarik
talinya sehinggalah wau
tersebut tinggi di udara. Kilauan cahaya matahari akan menambah
cantik lagi wau yang dihias
berwarna-warni.
Di masa kini walaupun wau
masih mendapat tempat dikalangan masyarakat Melayu
tetapi layang-layang
juga
tidak
kurangnya
telah
mendapat
perhatian
oleh masyarakat
tempatan dan juga
antarabangsa. Pelbagai bentuk dan corak layang-layang telah dicipta, ada
layang-layang yang
berbentuk orang, kapal berangkai dan ada yang dimainkan dengan
menggunakan dua utas tali. Kebanyakkan
pertunjukan
wau
dan
layang-layang masih
mendapat tempat
di Malaysia, terutama ketika
hari-hari sambutan perayaan atau
pertandingan wau
antarabangsa.
ANTARA CABARAN WAU MASA
KINI:
1) Dari Segi Pembuatannya
Antara bahan-bahan mentah
yang diperlukan untuk membuat wau ialah buluh, kulit
rotan, gam daripada
pokok
kayu
dan
lain-lain
keperluan
yang
bersesuaian
untuk
menghasilkan sebuah wau.
Bagi memastikan wau yang akan dihasilkan
mempunyai
kualiti, bahan mentah
seperti buluh terutamanya perlu dipilih dengan lebih teliti. Oleh itu
terdapat beberapa petua
serta pantang-larang yang terlibat semasa ingin menebang dan
menyimpan buluh tersebut.
Petua dan pantang larang
pemilihan buluh, mencari
dan menebang buluh adalah
memilih buluh yang
kelihatan kering, seelok-eloknya di tengah rumpun., mengelakkan
daripada menebang buluh yang
mempunyai pucuk muda
kerana buluh tersebut
mempunyai banyak kanji dan mudah diserang
serangga
perosak, memastikan tidak
mengambil buluh yang sudah
mengeluarkan bunga kerana dipercayai sudah tua dan
digelar “ mati beragan”, memastikan akar buluh tersebut tidak berada di
kawasan air
kerana dikhuatiri telah
dimakan ulat bubuk dan akan menyebabkan buluh tersebut reput.
Bagi orang Kelantan pula,
mereka memiliki lagu mereka sendiri semasa menebang buluh
tersebut.
2) Kerumitan membuat sesebuah wau
memerlukan kemahiran dan kesabaran yang
tinggi.
Kepakaran dan kemahiran
juga merupakan aspek utama untuk menghasilkan sebuah wau
yang bermutu seperti
kepakaran dalam pemilihan bahan mentah, kemahiran kraftangan serta
pengetahuan di dalam bidang
aerodinamik. Kebanyakan masayarakat tidak meminati wau
adalah kerana kerumitannya
untuk menghasilkannya. Menurut Encik Hishamudin Satil, iaitu
orang yang kami temuramah,
beliau mengatakan bahawa untuk membuat rangka wau sahaja
sudah mengambil masa
yang lama, malahan memerlukan kesabaran
yang tinggi semasa
meraut buluh tersebut.
Namun, semasa proses meraut dijalankan, buluh yang diraut oleh para
peserta akan patah.
Disebabkan hal inilah, mereka berasa putus asa, dan tidak memiliki
keyakinan yang tinggi untuk
mencuba lagi
3) Langkah Mencungkil, Menarik Minat Dan Bakat
Para Peserta
Menurut Encik Hishamudin
Satil juga, untuk memastikan para peserta ini cenderung ke arah
memartabatkan tradisi wau,
maka diperlukan minat dan bakat mereka terlebih dahulu. Bagi
pendapat beliau, sekiranya
ada minat, tetapi tidak memiliki bakat, ia tetap tidak menjadi
kenyataan. Sebaliknya,
sekiranya mereka memiliki bakat, namun tidak memiliki minat, ia
juga tidak berhasil untuk
melahirkan seseorang yang bakal memartabatkan tradisi wau. Jadi,
beliau berpendapat, adalah
penting sekiranya para peserta memiliki minat dan bakat pada satu
masa yang sama. Ada satu-
satu masa juga, ada di kalangan mereka yang akan mudah tertarik
dengan tradisi wau ini
sekiranya pihak tertentu sudah menyediakan segala peralatan untuk
menghasilkan sesebuah wau.
Maka, dapat disimpulkan di sini bahawa, para peserta pada hari
ini adalah terlalu manja,
ibarat ” makanan sudah ada di depan mata, namun tetap mahu
disuapkan juga”.
4) Kerumitan Untuk
Memperolehi Bahan- Bahan
Sepertimana yang kita semua
sedia maklum bahawa pada hari ini, pembangunan begitu
rancak sekali dibangunkan,
ibarat ” cendawan yang tumbuh selepas hujan”. Maka, disebabkan
hal inilah berlakunya
situasi kerumitan untuk kita menemui hutan hujan yang tumbuh subur di
muka bumi ini. Namun,
disebabkan timbulnya isu pembalakan haram dan pembangunan
bandar yang tidak rancang,
akibatnya hutan hujan hampir hilang panoramanya yang indah,
disamping sumber hutan yang
semakin berkurangan. Maka, hal ini secara tidak langsung telah
menyebabkan segala hasil
hutan seperti kayu – kayu balak, buluh- buluh dan sebagainya
semakin sukar didapati.
Jadi, menurut Encik hishamudin Satil, kerumitan untuk mendapatkan
sumber- sumber hasil hutan
inilah yang menyebabkan timbul kepayahan untuk mendapatkan
buluh yang berkualiti bagi
meghasilkan wau yang sempurna sifatnya.
5) Nilai Kekeluargaan
Semakin Hilang
Pada hari ini, ibu bapa
sudah memiliki kerjaya yang memerlukan mereka keluar bekerja pada
awal pagi, dan pulang ke
rumah pada lewat malam. Implikasi daripada situasi inilah maka
menyebabkan anak- anak
terbiar tanpa diberi sebarang perhatian dan bimbingan. Berikutan
daripada situasi ini juga,
maka menyebabkan anak- anak mudah memanfaatkan wang ringgit
yang diberikan
oleh
ibu
bapa
mereka
dengan
melakukan
aktiviti-
aktiviti
yang tidak berfaedah, seperti bermain
alat permainan video, bersiar- siar di pasar raya, dan sebagainya.
Hal ini berbeza dengan
situasi masyarakat dahulu yang mana hubungan antara ibu bapa serta
anak- anak terjalin sungguh
erat dan penuh dengan nilai kasih sayang. Kita melihat kepada
proses pembuatan wau pada
zaman dahulu. Si bapa akan mengajarkan anak- anak mereka
bermula daripada akar umbi
untuk membuat sesebuah wau. Hal ini meliputi daripada langkah
awal iaitu mencari
buluh
di
hutan,
meraut
buluh
untuk
dijadikan
rangka, seterusnya bimbingan si bapa untuk
mengajar anak- anak mereka menghiaskan wau tersebut dengan
pelbagai corak.
Namun, perubahan zaman yang
semakin hari semakin terdedah dengan permainan
moden yang mengasyikkan
telah menyebabkan permainan tradisi Melayu ini seakan hampir
dilupakan terutama oleh
generasi muda. Ini kerana semangat mengembalikan permainan
wau sebagai tradisi unggul
masyarakat Melayu dan Malaysia umumnya telah semakin
terhakis.
Permainan ini semakin pupus
kerana kurang diminati oleh masyarakat kini. Dengan
peredaran masa dan
perubahan cara hidup, permainan tradisional lama- kelamaan diganti
dengan aktiviti- aktiviti
riadah yang lain, permainan tradisional seperti wau dan
gasing
diteruskan sebagai tarikan
pelancong sementara permainan kanak- kanak seperti polis dan
pencuri dan guli diabaikan
kerana kanak- kanak lebih mengutamakan mainan- maina keluaran
kilang. Kini, permainan
elektronik dan digital seperti Nintendo dan Playstation pula menjadi
pilihan mereka. Permainan
tradisional dianggap tiada nilai komersial dan ditambah pula
dengan pengaruh Barat yang
semakin menular sejajar dengan perkembangan ICT yang begitu
pesat.
Jadi, dapat disimpulkan
bahawa, untuk menghasilkan sesebuah wau yang sempurna
amat memerlukan kerjasama yang padu, selain sokongan antara satu sama
lain. Hal ini
sungguh berbeza dengan
masyarakat kita pada hari ini. Jika si anak menginginkan sesebuah
wau, maka si ayah akan
memenuhi tuntutan tersebut dengan membelikan wau tersebut di
mana- mana kedai yang
terlibat. Jadi, tidak terlihat di sini akan kasih sayang si ayah dan si
anak untuk bekerjasama
menghasilkan sesebuah wau. Hanya dengan wang ringgit, mampu
mendapatkan sebuah wau.
Namun, nilai kasih sayang disitu tidak berjaya dihasilkan.
6) Fungsi Wau dibuat
Wau bukan sahaja dimainkan
tetapi
dipertandingkan
yang
dititikberatkan
ialah
kecantikan rupa, kemerduan
bunyi dan tinggi serta keindahan naiknya. ini permainan
tersebut telah mulai
popular dan diminati oleh pelbagai kaum termasuklah mereka yang
menetap di kawasan bandar.
Bukan itu sahaja, ia telah diperkenalkan hingga ke peringkat
antarabangsa seperti di
Pasir Gudang Kite Festivals International Guests yang diadakan
pada setiap tahun. Sambutan festival ini juga sangat
memberangsangkan terutamanya
peserta dari luar negara.
Wau dihasilkan juga bagi
tujuan dikomersialkan. Pada masa kini, walaupun wau
masih mendapat tempat di
kalangan masyarakat Melayu tetapi wau juga tidak kurangnya
telah mendapat perhatian
oleh masyarakat tempatan dan juga antarabangsa. Pelbagai
bentuk dan corak
layang-layang telah dicipta, ada layang-layang yang berbentuk orang,
kapal berangkai dan ada yang dimainkan
dengan menggunakan dua utas tali.
Kebanyakkan pertunjukan wau
dan layang-layang masih mendapat tempat di Malaysia,
terutama ketika hari-hari
sambutan perayaan atau pertandingan wau antarabangsa.
Persatuan Pelayang Johor, Jabatan
Kebudayaan, Kesenian & Warisan negeri, Jabatan
Pendidikan Negeri serta Majlis Pelayang
Malaysia. Ketua Eksekutif Johor Corporation, Tan
Sri Muhammad Ali Hashim berkata 600
pelayang luar dan tempatan menyertai festival itu
yang bertemakan “Membudayakan
Layang-Layang ASEAN”. Katanya festival itu menjadi
lebih menarik dengan penampilan sulung
pelayang dari Switzerland dan Russia.
“Ini adalah
satu pengiktirafan bahawa festival ini
sudah diterima pelayang luar sebagai satu acara yang
tidak boleh tidak disertai. Secara
tidak langsung, kehadiran lebih ramai pelayang luar telah
menjadikan acara ini sebagai festival
layang-layang antarabangsa terbesar dunia dan kita
harus berbangga
dengan
pencapaian
ini
dan
terus
berusaha
untuk
memperbaiki
penganjurannya,” katanya. Antara
acara
yang diadakan sepanjang festival itu adalah pertandingan wau cantik di bumi,
persembahan layang-layang tempatan dan antarabangsa
serta permainan“loly pop drop”untuk
kanak-kanak.
Turut diadakan
ialah
pertandingan
layang-layang
sekolah
peringkat
kebangsaan,
pertandingan “Malay kite”, cabaran Taman Laru, pertandingan melukis dan mewarna,
bengkel layang-layang dan pertandingan
membuat wau. Sempena festival itu, Asean Kite
Council
(AKC) turut dilancarkan dengan kesemua lapan negara Asean menjadi
anggotanya.
Muhammad Ali berkata antara peranan AKC
ialah memartabatkan layang-layang tradisional
negara ASEAN ke seluruh pelusuk dunia.
Kini
pelbagai cara kerajaan Malaysia mempromosikan produk kraftradisional
Malaysia kepada dunia, antaranya dengan mengadakan pertandingan
wau antarabangsa,pameran kraftangan ke luar negara dan
sebagainya. Terdapat juga syarikat-syarikat besar
seperti MAS menggunakan motif wau bulan pada lambang syarikat penerbangan utama
Malaysia itu. Secara tidak langsung ia
juga mempromosikan wau bulan kepada dunia.
8) Hargai Wau Tradisional
POS Malaysia Berhad (Pos Malaysia) melancarkan setem dan sampul surat
hari
pertama berjudul ‘Layang-Layang
Tradisional’ sempena sambutan Hari Pos Sedunia, baru-
baru ini. Himpunan setem berkenaan yang boleh didapati
di semua Pejabat Pos seluruh
negara menampilkan koleksi
layang-layang, iaitu wau tradisional seperti Wau Jala Budi, Wau
Bulan, Wau Kucing dan Wau Merak.
Pengurus Kanan Filateli Pemasaran Korporat, Bahagian
Setem dan Filateli, Pos Malaysia, Wong
Lai Kim, berkata tema bagi keluaran ini adalah
‘Mencapai Semua Orang, Di Mana Saja’,
sesuai dengan sifat layang-layang yang terbang
bebas.
Beliau berkata, setem berkenaan bersaiz
40 milimeter (mm) x 30mm dan dicetak pada
helaian yang mengandungi 20 keping
setem dengan menggunakan kertas teras air bersalutkan
memaparkan Wau Jala Budi dijual dengan
harga 30 sen sekeping manakala setem 50 sen dan
RM1 masing-masing memaparkan imej Wau
Bulan dan Wau Kucing,” katanya pada majlis
previu setem berkenaan di Kuala Lumpur,
baru-baru ini. Wong berkata, pengumpul setem
juga berpeluang mendapatkan lembaran
kecil dengan saiz 70mm x 100mm pada harga RM2
yang memaparkan Wau Merak atau turut
dikenali sebagai Layang-Layang Kipas.
Selain itu, sampul surat hari pertama
berharga 30 sen dan pek cenderamata berharga
RM4 boleh didapati di semua Pejabat
Pos. Folder berharga RM5 hanya ditawarkan di pejabat
pos terpilih. Pada tarikh sama juga,
Pejabat Pos seluruh negara akan mengadakan pelbagai
aktiviti di Pejabat Pos masing-masing
bagi meraikan pelanggan.
RUJUKAN
http://www.scribd.com/doc/3672398/kerja-kursus-sejarahwau
http://id.wikipedia.org/wiki/Layang-layang
http://chichit-news.blogspot.com/2009/02/sejarah-layang-layang.html
http://www.scribd.com/doc/3535947/kerja-kursus-sejarahpermainan-wau
sumber:http://documents.tips/documents/permainan-tradisional-waulayang-layang.html
SEJARAH
& KISAH LAYANG-LAYANG
Layang-layang,
layangan, atau wau (di sebagian wilayah Semenanjung Malaya) merupakan lembaran
bahan tipis berkerangka yang diterbangkan ke udara dan terhubungkan dengan tali
atau benang ke daratan atau pengendali. Layang-layang memanfaatkan kekuatan
hembusan angin sebagai alat pengangkatnya.
Layang-layang,
layangan, atau wau (di sebagian wilayah Semenanjung Malaya) merupakan lembaran
bahan tipis berkerangka yang diterbangkan ke udara dan terhubungkan dengan tali
atau benang ke daratan atau pengendali. Layang-layang memanfaatkan kekuatan
hembusan angin sebagai alat pengangkatnya. Dikenal luas di seluruh dunia
sebagai alat permainan, layang-layang diketahui juga memiliki fungsi ritual,
alat bantu memancing atau menjerat, menjadi alat bantu penelitian ilmiah, serta
media energi alternatif.
Konon layang-layang ditemukan pada abad 5 SM oleh ilmuan Yunani dari Tarentum. Namun masyarakat Asia, khususnya Korea, Cina, Jepang, dan Melayu sudah akrab dengan layang-layang jauh sebelumnya.
Konon layang-layang ditemukan pada abad 5 SM oleh ilmuan Yunani dari Tarentum. Namun masyarakat Asia, khususnya Korea, Cina, Jepang, dan Melayu sudah akrab dengan layang-layang jauh sebelumnya.
Maka
ada dugaan lain, layang-layang berasal dari Cina masa 3000 tahun lalu. Pada
masa pemerintahan Dinasti Han (200 SM-200 M), militer Cina menempelkan potongan
batang bambu pada layang-layang mereka. Saat "pasukan" layang-layang
melintasi pasukan musuh, angin yang menerobos rongga bambu mengeluarkan bunyi
siulan. Barangkali karena jumlahnya banyak, siulannya menjadi gemuruh. Cukup
untuk membuat musuh panik dan lintang pukang melarikan diri.
Layang-layang pun menyebar ke
kawasan Asia lain, hingga ke Selandia Baru. Bentuk layang-layang di Eropa mulai
berkembang pada abad pertengahan (1100 - 1500). Salah satunya dikembangakan
dengan panji-panji militer serupa kantung penangkap angin. Baru tahun 1500-an
muncul bentuk jajaran genjang, yang kemudian menjadi populer di Eropa.
Menurut dasarnya layang-layang dikelompokan menjadi 5 jenis. Yang tertua, rata berbentuk jajaran genjang. Jenis ini memerlukan ekor untuk menimbulkan tahanan dan merpertahankan tegaknya arah terbang. Makin kencang angin, harus makin panjang pula ekornya. Panjang ekor paling tidak tujuh kali diagonal.
Sedangkan lengkung pada layang-layang sengaja dibuat untuk menciptakan sudut terhadap arah angin, sehingga layang-layang dapat terbang stabil tanpa bantuan ekor. Layang-layang melengkung ini dipatenkan pada tahun 1891 oleh William A. Eddy asal Amerika.
Layang-layang kotak berbentuk tiga dimensi ditemukan oleh Lawrence Hargrave dari Australia tahun 1893. Untuk menerbangkannya perlu angin yang cukup kuat dan stabil. Lain lagi dengan dengan layang-layang delta hasil temuan Francis M. Rogallo dari AS tahun 1941 yang bisa diterbangkan dengan angin sepoi-sepoi. Nenek moyang alat terbang layang ini bentuknya berupa dua permukaan segitiga yang bertemu di satu sisi dengan membentuk sudut. Pada garis pertemuan ini dipasang sirip vertikal di sebelah bawahnya. Sirip sekaligus lunas penyeimbang ini berfungsi sebagai kekang kendali yang langsung tersambung dengan benang.
Sedangkan layang-layang flexible ditemukan oleh Domina C. Jalbert dari AS tahun 1963. Jenis ini memang tanp rangka, sehingga tiap bagian disambung dengan dijahit atau dilem sampai bentuk bisa melayang. Salah satunya parafoil kain yang serupa parasut.
Di Inggris layang-layang hanya boleh mencapai ketinggian 60 M, minimal 5 km di luar wilayah bandara.
Sudah sejak tahun 1749 layang-layang dipakai dalam penelitian ilmiah. Waktu itu Alexander Wilson (1714-1786) dan Thomas Melvil (1726-1753) dari Skotlandia memasang termometer pada layang-layang untuk mengukur permukaan bumi.
Dengan layang-layang pula pada tahun 1752, negarawan dan ilmuwan AS Benjamin Franklin berhasil membuktikan teorinya bawa petir itu bermuatan listrik.
Layang-layang kotak berperan penting dalam pengembangan pesawat, karena Orville dan Wilbur Wright menggunakan jenis ini untuk menguji teori mereka tentang pemelintiran sayap, sebelum akhirnya berhasil menemukan pesawat terbang pertama tahun 1903. Bahkan Alexander Graham Bell, penemu telepon pernah merancang layang-layang untuk dikembangkan jadi pesawat penumpang.
Manfaat praktis layang-layang pun cukup banyak. Diantaranya tahun 1847, membantu merentang kawat melintasi sungai Niagara antara AS dan Kanada, untuk membangun jembatan gantung pertama. Sedangkan tahun 1800 hingga awal 1900-an, meteorolog memanfaatkan layang-layang kotak yang dilengkapi alat pengukur cuaca. Khusus pada militer, selama "Perang Dunia II" (1939-1945) secoki penyelamat dilengkapi layang-layang berantena radio untuk mengitim pesan SOS.
Namun selanjutnya peran layang-layang digantikan oleh balon dan pesawat terbang. Fungsi layang-layang pun sekadar alat hiburan.
Kini ada layang-layang yang terbuat dari bahan sintetis, misal plastik atau nilon. Sedangkan rangkanya darifiberglass atau aluminium, dengan benang dari bahan nilon atau polyester.
Sumber WikiPedia, chichit-news.blogspot.com dan KasKus
Menurut dasarnya layang-layang dikelompokan menjadi 5 jenis. Yang tertua, rata berbentuk jajaran genjang. Jenis ini memerlukan ekor untuk menimbulkan tahanan dan merpertahankan tegaknya arah terbang. Makin kencang angin, harus makin panjang pula ekornya. Panjang ekor paling tidak tujuh kali diagonal.
Sedangkan lengkung pada layang-layang sengaja dibuat untuk menciptakan sudut terhadap arah angin, sehingga layang-layang dapat terbang stabil tanpa bantuan ekor. Layang-layang melengkung ini dipatenkan pada tahun 1891 oleh William A. Eddy asal Amerika.
Layang-layang kotak berbentuk tiga dimensi ditemukan oleh Lawrence Hargrave dari Australia tahun 1893. Untuk menerbangkannya perlu angin yang cukup kuat dan stabil. Lain lagi dengan dengan layang-layang delta hasil temuan Francis M. Rogallo dari AS tahun 1941 yang bisa diterbangkan dengan angin sepoi-sepoi. Nenek moyang alat terbang layang ini bentuknya berupa dua permukaan segitiga yang bertemu di satu sisi dengan membentuk sudut. Pada garis pertemuan ini dipasang sirip vertikal di sebelah bawahnya. Sirip sekaligus lunas penyeimbang ini berfungsi sebagai kekang kendali yang langsung tersambung dengan benang.
Sedangkan layang-layang flexible ditemukan oleh Domina C. Jalbert dari AS tahun 1963. Jenis ini memang tanp rangka, sehingga tiap bagian disambung dengan dijahit atau dilem sampai bentuk bisa melayang. Salah satunya parafoil kain yang serupa parasut.
Di Inggris layang-layang hanya boleh mencapai ketinggian 60 M, minimal 5 km di luar wilayah bandara.
Sudah sejak tahun 1749 layang-layang dipakai dalam penelitian ilmiah. Waktu itu Alexander Wilson (1714-1786) dan Thomas Melvil (1726-1753) dari Skotlandia memasang termometer pada layang-layang untuk mengukur permukaan bumi.
Dengan layang-layang pula pada tahun 1752, negarawan dan ilmuwan AS Benjamin Franklin berhasil membuktikan teorinya bawa petir itu bermuatan listrik.
Layang-layang kotak berperan penting dalam pengembangan pesawat, karena Orville dan Wilbur Wright menggunakan jenis ini untuk menguji teori mereka tentang pemelintiran sayap, sebelum akhirnya berhasil menemukan pesawat terbang pertama tahun 1903. Bahkan Alexander Graham Bell, penemu telepon pernah merancang layang-layang untuk dikembangkan jadi pesawat penumpang.
Manfaat praktis layang-layang pun cukup banyak. Diantaranya tahun 1847, membantu merentang kawat melintasi sungai Niagara antara AS dan Kanada, untuk membangun jembatan gantung pertama. Sedangkan tahun 1800 hingga awal 1900-an, meteorolog memanfaatkan layang-layang kotak yang dilengkapi alat pengukur cuaca. Khusus pada militer, selama "Perang Dunia II" (1939-1945) secoki penyelamat dilengkapi layang-layang berantena radio untuk mengitim pesan SOS.
Namun selanjutnya peran layang-layang digantikan oleh balon dan pesawat terbang. Fungsi layang-layang pun sekadar alat hiburan.
Kini ada layang-layang yang terbuat dari bahan sintetis, misal plastik atau nilon. Sedangkan rangkanya darifiberglass atau aluminium, dengan benang dari bahan nilon atau polyester.
Sumber WikiPedia, chichit-news.blogspot.com dan KasKus
BELAJAR DARI LAYANG-LAYANG
Memandang bocah-bocah kecil, bermain layang laying di lapangan
basket depan rumah seru rasanya .mereka begitu asik dan sibuk memainkan
layang-layangnya. sibuk menarik-ulur benang-benang layangan nya walaupun panas
terik menyoroti satu persatu wajah-wajah mereka..namun terpancar kegembiraan di
raut muka mereka,
Salah satu dari
mereka duduk di tepi lapangan, dan anak lainnya nya pun berteriak, ayoo rian
buruaan sini main, banyak musuhnya tuh dan tidak berapa lama, bocah yang
dipanggil Rian tadi berlari ke lapangan bergabung bersama teman temannya yang
lain..
Aku pun terhenyak
melihat kelakuan bocah-bocah itu seperti melihat diriku sendiri saat masa kecil
dulu…aku yang sering dimarahin mama & papa karena suka ikut ikutan kakak ku
main layang2…hahhaaa…saat dia main layangan aku suka ngintil…hihiihii..walupun
Cuma disuruh megangin layangan nya saat layangan akan diterbangkan….niih
pegangin layangannya..munduran lagi sanaa….dan begitu layang2 itu diterbangkan,
aku biasanya suka ngotot minta aku yang pegang talinya…yang ada biasanya aku
sering diomelin niih kalau sudah dikasih memegang kendali tali layang layang
nya..karena sudah bisa dipastikan layang2 nya pasti nyangkut dan putus…hahhahaa
Juga teringat
saat jagoan jagoanku masih kecil, saat mereka ingin bermain layangan, mama
yaini selalu dapet tugas bagian megangin layangannya…hehee
Memandang masak kanak-kanak memang sungguh indah,tak ada beban
pikiran,tak pernah berpikir nanti bagaimana?mau jadi apa?yang penting
bermain..itulah enak nya jadi anak-anak….Ada
Kebahagiaan,Kegembiraan,Keriangan,dan Kebebasan…
Jika di
pikir-pikir Hidup bagaikan bermain layang-layang…
Sebelum kita
memulai menerbangkan layang-layang kita harus tahu kemana arah angin
bertiup,begitu pun hidup,sebelum kita memulai segala sesuatu kita harus tahu
kemana akan melangkah,tujuan kita melangkah itu yang harus kita pikirkan…
Setelah
layang-layang bisa di terbangkan dan layang-layang pun menari-nari di angkasa
raya,kita pun harus senantiasa memainkan benang nya,ditarik kemudian di
ulur/dilepaskan supaya layang-layang tersebut bisa seimbang dan dapat kita
kendalikan,di sini di butuhkan keterampilan dalam memainkan nya…dalam hidup pun
kita harus bisa senantiasa seimbang,harus tahu kapan waktu nya untuk menarik
dan kapan waktu nya untuk melepaskan.
Mengapa
layang-layang bisa terbang?
Karena ada angin
dan ia berani melawan angin itu! Ya, angin membawa layang-layang naik hingga
tinggi ke awan. Dan hanya dengan berani melawan angin, maka layang-layang itu
bisa terus terbang dengan terarah. Layang-layang yang mengikuti arah angin
adalah layang-layang yang putus, dan akan jatuh.
Kadang kita
begitu takut saat angin cobaan datang menerpa. Kalau boleh meminta, kita tidak
berharap mengalami masalah, kesulitan, dan tekanan hidup. Sebaliknya, kita
ingin jalan kita lurus dan mulus seperti jalan tol.
Dan saat-saat
paling menegangkan dalam permainan layang-layang adalah dimana layang-layang
kita di adu dengan layang-layang orang lain.(permainan layang-layang jika hanya
bermain sendiri sangat tidak menyenangkan)
Disini di
butuhkan strategi,bagaimana supaya layang-layang kita mampu bertahan dari
terjangan musuh.keterampilan memainkan layang-layang,gelasan dengan kwalitas
yang bagus dan bantuan Angin yang bertiup menjadi kunci untuk jadi pemenang
dalam beradu layang-layang.
Begitu pun
hidup,kita butuh strategi untuk mampu bertahan dalam persaingan yang semakin
sengit dewasa ini,di samping itu keterampilan-keterampilan pun sangat kita
butuhkan,dan juga yang tak kalah lebih penting adalah mengharapkan Pertolongan
Tuhan dalam menghadapi hidup
Sahabat, hidup
adalah pilihan , dan bila anda dihadapkan pada pada situasi atau keadaan yang
harus memilih, tak ada jalan lain kecuali harus memilih. Apakah kita akan
seperti layang-layang yang berani melawan angin, atau mengikuti arus angin
saja? Memang yang kedua lebih mudah. Ya, lebih mudah bagi kita untuk menyerah
dalam situasi sulit..
Janganlah takut
jika hari ini angin yang sepoi-sepoi tiba-tiba menjadi badai. Tetaplah kuat
Jangan buru-buru menyalahkan angin besar yang menerpa layang-layang kita, sebab
kita justru akan segera melihat awan, langit indah, dan pemandangan menakjubkan
ANGIN TIDAK
PERNAH MENJADI MUSUH LAYANG-LAYANG ANGIN SELALU MENJADI SAHABAT TERBAIK LAYANG-LAYANG
SIFAT-SIFAT BANGUN LAYANG-LAYANG
Layang-layang kamu tentu sudah sangat akrab
dengan bentuk bangun datar yang satu ini. Bentuk layang-layang memang serupa
dan sama dengan permainan anak-anak yaitu layang-layang. Berikut ini adalah
gambar layang-layang yang sering di mainkan aleh anak-anak di tanah lapang.
Menurut ensiklopedi bebas wikipedia
layang-layang merupakan bangun datar dua dimensi yang terbentuk oleh dua pasang
rusuk yang masing-masing pasangannya sama panjang dan saling membentuk sudut.
Bagi kamu yang ingin tahu mengenai rumus luas dan keliling layang-layang kamu
bisa membacanya di artikel rumus layang-layang.
Ciri-ciri Atau Sifat-sifat
Layang-layang
1.
Terdapatnya dua pasang sisi yang sama panjang.
2.
Terdapatnya sepasang sudut berhadapan yang sama besar.
3.
Terdapatnya satu sumbu simetri yang merupakan diagonal
terpanjang.
4.
Salah satu dari diagonalnya membagi dua sama panjang diagonal
lainnya secara tegak lurus.
5.
Diagonal-diagonal yang dimiliki oleh bangun layang-layang saling
tegak lurus.
6.
Diagonal yang menghubungkan sudut puncak membagi dua bagian
sudut-sudut puncak dan layang-layang menjadi dua buah bagian yang besarnya
sama.
Demikian tadi ciri-ciri bangun
layang-layang semoga bermanfaat bagi pembaca semua.[]
CARA-CARA MEMBUAT LAYANG-LAYANG
Anda memiliki buah hati yang lucu dan imut bukan? jika iya
tentunya anda akan sering ‘momong’ buah hati anda, anda akan menikmati
masa-masa itu. Waktu akan terasa begitu cepat, berasa puncak dari kebahagian
anda sekeluarga. Saat si kecil mulai beranjak jalan, tak lama lagi dia akan
mulai berlari, si kecil akan mulai sibuk dengan mainnya tak kecuali bermain
sepeda atau bermain layangan.
Namun tahukah anda dengan bermain sangat membantu pertumbuhan
putra putri anda, membantu membentuk karakternya atau bahkan melatih hobinya
sejak kecil.
Kali ini kita akan mengambil contoh salah satu mainan
tradisional yang juga merupakan kegemaran putra putri anda, sebutlah layang
layang. Hingga kini Layang-layang merupakan salah satu permainan tradisional
yang masih banyak digemari oleh anak anak, hebatnya lagi beberapa orang
dewasapun masih mengandrunginya. dengan bermain layang layang kita bisa sedikit
melepas penat dengan segala urusan pekerjaan kantor, hal ini berlaku untuk
orang dewasa. Namun bagi anak kecil mainan ini sangat bermanfaat melatih fisik,
karena secara tidak langsung dengan bermain layang2 si anak selalu bergerak
kesana kemari dengan riang.
Bicara tentang layang – layang,
sebenarnya ada dua jenis yakni layang-layang hias dan
layang-layang laga. Berbeda dengan layang-layang laga, layang-layang hias lebih
menekankan pada keindahan desain serta konstruksi saat terbang. Desain paling
sering kita jumpai tentu saja desain ketupat, namun sejatinya masih banyak
desain layang layang yang lain misalnya berbetuk hewan, berbentuk pesawat, atau
bahkan manusia.
Kontras dengan model hias, layang-layang laga cenderung menekankan pada ketajaman
benang gelasan serta teknik untuk mengalahkan lawan ketika duel udara, dalam
hal ini siapa yang berhasil memutuskan benang lawan maka dia keluar sebagai
pemenang. Konsep ini hingga saat ini masih di pakai untuk kontes layangan,
meskipun juga ada kontes layangan hias yang mengedepankan desain serta
konstruksi ketika manuver di udara.
Bagaimana cara membuat layang layang?
Untuk membuat sebuah layang layang tentunya kita akan menetapkan
dulu jenis apa yang akan kita pakai nanti, apakah jenis layangan hias atau
layangan laga. Berikut kami rangkum panduan cara membuat layangan hias, namun
sebelumnya perlu kita siapkan bahan-bahan yang di butuhkan sebagai berikut :
BAHAN MEMBUAT LAYANG LAYANG :
- 1 (satu) ruas bambu
dengan diameter +/- 1 cm dan panjang +/- 90 cm
- 1 (satu) ruas
bambu dengandiameter +/- 1 cm dan panjang +/- 50 cm
- Kertas layangan
(Kertas tipis atau kertas minyak)
- Spidol/pewarna
- Lem Kertas
- Pita kaset (jika
perlu)
- Tali atau benang
- Pisau dan Gunting
- Penggaris
CARA MEMBUAT
LAYANG LAYANG SEDERHANA
Membuat Kerangka Layangan
- Untuk membuat
kerangka layangan siapkan 2 ruas bambu dengan panjang kira-kira 100 cm dan
60 cm
- Letakkan bambu
tersebut secara menyilang hingga menyerupai salib, namun perlu di perhatikan
agar panjang kanan dan kiri harus sama. Untuk mendapatkan hasil yang
identik antara sayap kanan dan kiri gunakanlah benang yang di talikan di
tengah poros dari sayap tersebut. Buatkan sedemikan rupa hingga saat di
timbang dengan benang memiliki berat yang kira2 sama persis. Jika sudah
lanjut ke step berikutnya.
- Ikat dengan benang
pada pada perempatan batang babu tersebut, pada step ini usahakan jangan
gunakan simpul tali mati dahulu. Kira2 begini gambarannya.
4. Ikatlah masing masing ujung menggunakan benang jahit,
belahlah ujung bambu sebagai pengait untuk mempermudah saat mengaitkan
tali/benang.
5. Setelah semua terhubung maka kerangka layang layang anda
sudah siap untuk step selanjutnya
MERANGKAI KERTAS DENGAN
KERANGKA LAYANGAN
- Siapkan kertas
layangan anda, bisa kertas minyak atau kertas yang tipis lalu letakkan
kerangka yang sudah kita buat di atasnya.
- Buatlah pola
dengan menandai kertas tersebut menggunakan spidol atau bisa juga lansung
anda potong menggunakan gunting, namun perlu di perhatikan disini adalah
anda harus memotong 1 hingga 2 cm diluar pola. Sisa 1-2 cm tadi akan kita
gunakan sebagai lipatan yang nantinya akan kita lem sehingga kerangka
benang terttupi dengan kertas.
- Selanjutnya lipat
bagian kertas yang menjadi tambahan tepian yang sudah siapkan tadi kearah
belakang kerangka, lalu rekatkan dengan lem sehingga menutupi benang
kerangka
- Untuk tampilan
hiaslah layangan anda menggunakan cat ait/spidol sesuai kreasi anda.
Demikian tulisan kami tentang Cara Membuat Layang Layang yang kami himpun dari beberapa sumber. tiada yang lain bertujuan
agar bisa menambah wawasan kita tentang tanaman sekitar. Untuk terus
mendapatkan update tentang Tutorial bisa bookmark halaman ini (tekan ctrl+D) atau gabung ke Facebok, terimakasih.
LAYANG-LAYANG
Di suatu siang pada saat saya menjemput anak saya pulang sekolah, anak saya bercerita tentang Layang-layang.
Di suatu siang pada saat saya menjemput anak saya pulang sekolah, anak saya bercerita tentang Layang-layang.
Oh ternyata sekarang lagi musim Layang-layang.
Dari
cerita anak saya ada satu hal yang menarik, yaitu ada suatu perubahan.
Perubahan yang pasti adalah semakin sedikit lapangan tempat bermain layang-layang karena pembangunan sudah merajalela, dimana-mana dibangun perumahan sehingga tidak ada lagi lahan yang tersisa untuk dijadikan lapangan tempat anak-anak bermain.
Dan perubahan yang unik yang diceritakan oleh anak saya yaitu istilah atau bahasa dalam permainan layang-layang, sekarang kalau layangan putus istilahnya "telab", bahasa mana itu saya juga kurang paham.
Perubahan yang pasti adalah semakin sedikit lapangan tempat bermain layang-layang karena pembangunan sudah merajalela, dimana-mana dibangun perumahan sehingga tidak ada lagi lahan yang tersisa untuk dijadikan lapangan tempat anak-anak bermain.
Dan perubahan yang unik yang diceritakan oleh anak saya yaitu istilah atau bahasa dalam permainan layang-layang, sekarang kalau layangan putus istilahnya "telab", bahasa mana itu saya juga kurang paham.
Saya jadi teringat semasa kecil pada saat main layang-layang.
Untuk menerbangkan layang-layang selain faktor angin yang sangat penting, juga
butuh ketrampilan juga, kapan kita harus mengulur layang-layangnya mengikuti
angin dan kapan kita harus menarik layang-layang melawan angin sehingga arah
layang-layang tersebut bisa dikontrol bahkan terbang lebih tinggi lagi, pada
saat sudah tinggi layang-layang itu cukup dipantau saja, layang-layang itu
sudah bergerak mengikuti angin. Tantangannya justru pada saat ada layang-layang
lain yang mencoba mendekati layang-layang kita sehingga kita butuh
mengendalikan layang-layang kita sehingga tidak putus karena beradunya antar
benang dengan layang-layang lain.
Kehidupan
hari ini ibarat bermain layang-layang, khususnya dalam dunia usaha.Pintar saja
tidak cukup, harus memiliki ketrampilan atau Skill yang memadai. Pintar dan
Memiliki Skill pun belum cukup, ada faktor anginnya, apa itu ? Diibaratkan
angin adalah Perkembangan Zaman, Trend Pasar, Perubahan.
Contoh
dalam hal Komunikasi, dulu untuk saling berkomunikasi jarak jauh, dibutuhkan
surat menyurat. Pada saat itu Kantor Pos sangat penting, perangko dan kartu pos
menjadi produk yang dibutuhkan. Lalu masuklah Tehnologi Telepon, Orang bisa
berhubungan jarak jauh, tidak perlu lagi surat menyurat unuk berkomunikasi.
Seiring
waktu berjalan, muncul suatu kendala yaitu telepon pada saat itu masih berupa
fix line atau sambungan tetap yang hanya bisa tersambung di rumah atau kantor,
sehingga pada saat kita ingin menghubungi seseorang sementara orang tersebut
tidak ada di rumah maupun di kantor maka komunikasi kita terhambat. Lalu munculah
Pager, melalui suatu operator kita dapat meninggalkan suatu pesan singkat ke
seseorang yang kita butuhkan lalu orang tersebut dapat menghubungi kita setelah
menerima pesan kita dari operator melalui Pager tersebut.
Banyak
orang yang berbisnis Warung Telekomunikasi atau yang disebut Wartel.
Dimana-mana wartel itu berdiri, sampai di Mall pun ada. Pada saat itu, Wartel
adalah bisnis yang sangat menguntungkan. Lalu masuklah Teknologi
Telepon Genggam, dimana orang bisa berkomunikasi dimana saja bahkan bisa saling
mengirimkan pesan singkat tanpa melalui operator. Dan itu membuat Pager dan
Wartel menjadi mati.
Dari
contoh di atas, kita bisa melihat bahwa Perubahan itu selalu ada, Perkembangan
Zaman sifatnya pasti, Trend Pasar akan selalu berubah mengikuti perkembangan
zaman. Dunia Usaha atau bisnis harus senantiasa mengikuti perubahan tersebut
kalau tidak maka akan mati atau binasa. Sama seperti bermain layang-layang,
kita harus mengikuti kemana angin bergerak, terkadang kita harus mengulur
layang-layang kita mengikuti pergerakan angin, tapi saat-saat tertentu kita
juga harus menarik layang-layang kita melawan angin agar layang-layang kita
semakin tinggi terbangnya.
Mengulur
layang-layang mengikuti pergerakan angin artinya apapun usaha kita
harus mengikuti Perkembangan Zaman yang ada, harus selaras dengan Perubahan –
perubahan yang terjadi di Pasar. Trendnya saat ini adalah Online, maka bisnis
atau usaha kita harus Online, baik secara promosi maupun pemasarannya bahkan
sampai dengan transaksinya.
Disaat-saat
tertentu kita juga harus menarik layang-layang kita melawan angin agar
layang-layang kita semakin tinggi terbangnya. Bisa diartikan bahwa meskipun
Usaha atau Bisnis kita mengikuti Trend Pasar yang terjadi saat ini, tapi kita
juga harus bisa memberikan Perbedaan antara Usaha kita dengan Usaha milik orang
lain yang sejenis. Tidak hanya ikut-ikutan saja, tidak ada sebuah perbedaan
maka usaha kita akan berjalan apa adanya, ibarat layang-layang terbangnya tidak
tinggi-tinggi, kecendrungannya malah jatuh ke tanah.
SUMBER: http://bennynugrahan.blogspot.my/
LAYANG-LAYANG PAPETENGAN JAWA
BARAT (foto: museum-layang.com)
Oleh: Djulianto Susantio
Layang-layang
sudah lama dikenal sebagai permainan tradisional anak-anak di seluruh
Indonesia. Mainan ini mudah dibuat. Bahan dasarnya adalah kertas, potongan
bambu kecil, dan lem. Untuk memainkannya, layang-layang diterbangkan ke angkasa
dengan segulung benang gelasan yang bisa ditarik-ulur. Di angkasa layang-layang
diadu. Siapa yang terlebih dulu memutuskan benang lawan, dialah pemenangnya.
Layang-layang
terbang ke angkasa berkat gaya-gaya aerodinamika dari gerakan relatifnya
terhadap angin. Angin relatif itu ditimbulkan oleh aliran udara alamiah atau
tarikan layang-layang lewat benang penghubung. Karena populernya, bentuk
layang-layang menjadi salah satu bagian dari bangun datar ilmu matematika.
Layang-layang
sering dibuat dalam berbagai bentuk dan ukuran. Yang umum dikenal memiliki
panjang diagonal 20 cm – 40 cm. Namun dalam perkembangannya, bentuk
layang-layang tidak selalu segiempat. Sesuai kreativitas seseorang,
layang-layang juga dibuat berbentuk lingkaran, segienam, bahkan hewan, dan
sebagainya dilengkapi gambar dan warna yang semarak. Biasanya, layang-layang seperti
itu merupakan daya tarik pariwisata atau benda cendera mata.
Sejak
1970-an, bentuk layang-layang selalu dimodifikasi para seniman. Ukurannya pun
tidak lagi kecil tetapi sangat besar, yakni dalam bilangan meter. Bahkan tidak
jarang dibuat dalam bentuk tiga dimensi sehingga harus dimainkan oleh beberapa
orang sekaligus menggunakan tali tambang sebagai pengganti benang.
Namun
layang-layang demikian tidak untuk diadu, dalam arti sampai memutuskan tali
lawan. Layang-layang seperti itu biasanya dimainkan oleh orang-orang dewasa dan
dilombakan dalam suatu festival. Di Indonesia lomba dan festival layang-layang
bertaraf internasional sudah merupakan agenda tetap di sejumlah daerah, seperti
Pangandaran dan Bali. Layang-layang festival dinilai berdasarkan bentuk,
komposisi warna, keelokan gerak, bunyi gaungan, dan lama mengudara.
Magis
Uniknya, di berbagai daerah layang-layang dikenal sebagai benda magis religius. Di Bali, misalnya, masyarakat masih mengenal layang-layang untuk melindungi singgasana para dewa. Dewa Layang-layang di Bali adalah Rare Angon. Dewa itu selalu diberi sesaji dan disembah sebelum layang-layang diterbangkan. Layang-layang yang telah disucikan itu merupakan benda sakral dan disyaratkan tidak boleh menyentuh tanah. Bila hal itu tidak diindahkan, konon akan terjadi kemalangan.
LAYANG-LAYANG
Danguang, Sumatera Barat (foto: museum-layang.com)
Lain
lagi di Sumatera Barat. Masyarakat masih percaya pada layang-layang bertuah
yang bisa memikat anak gadis. Namanya layang-layang hias dangung-dangung.
Di
Pulau Jawa ada layang-layang yang digunakan untuk mengusir serangga dan burung
liar di ladang sawah. Di beberapa daerah, layang-layang dimainkan sebagai
bagian dari ritual tertentu. Biasanya terkait dengan proses budidaya pertanian.
Layang-layang paling sederhana terbuat dari helai daun yang diberi kerangka
dari bambu dan diikat dengan serat rotan. Layang-layang semacam ini masih dapat
dijumpai di Sulawesi.
Di
Jawa Barat, Lampung, dan beberapa tempat di Indonesia ditemukan layang-layang
yang dipakai sebagai alat bantu memancing. Layang-layang ini terbuat dari
anyaman daun sejenis anggrek tertentu, dan dihubungkan dengan mata kail. Di
Pangandaran dan beberapa tempat lain, layang-layang dipasangi jerat untuk
menangkap kalong atau kelelawar.
Entah sejak kapan layang-layang dikenal di Indonesia. Belum ada sumber sejarah yang menyebutnya secara pasti. Beberapa rangkaian relief cerita pada candi sekilas hanya menampilkan layang-layang berupa bagian dari tumbuhan yang diterbangkan dengan seutas tali.
Penemuan
sebuah lukisan gua di Pulau Muna, Sulawesi Tenggara, pada awal abad ke-21 yang
memberikan kesan orang bermain layang-layang, menimbulkan spekulasi bahwa
tradisi layang-layang sudah lama muncul di Nusantara. Di Nusantara banyak
ditemukan bentuk-bentuk primitif layang-layang yang terbuat dari daun-daunan.
Di kawasan Nusantara sendiri catatan pertama mengenai layang-layang adalah dari
Sejarah Melayu (Sulalatus Salatin) dari abad ke-17, yang menceritakan suatu
festival layang-layang yang diikuti oleh seorang pembesar kerajaan.
Menurut
sumber lain, layang-layang pertama kali dikenal sekitar 3.000 tahun yang lalu
di China. Di negara itu layang-layang disebut ”rajawali kertas”. Dari sana,
layang-layang mulai disebarluaskan ke negara Asia lain seperti Korea, Jepang,
Malaysia dan India. Pendapat lain mengatakan, layang-layang ditemukan pada abad
ke-5 SM oleh ilmuwan Yunani dari Tarentum.
Ada
kisah menarik tentang layang-layang China. Pada masa pemerintahan Dinasti Han
(200 SM-200 M), militer China menempelkan potongan batang bambu pada
layang-layang mereka. Saat layang-layang melintasi pasukan musuh, angin yang
menerobos rongga bambu mengeluarkan bunyi siulan. Barangkali karena jumlahnya
banyak, siulannya menjadi gemuruh. Cukup untuk membuat musuh panik dan lintang
pukang melarikan diri.
Dalam
bahasa Inggris, layang-layang dikenal dengan sebutan kite. Nama kite itu
diambil dari nama burung pemangsa yang anggun dan lemah gemulai kepak sayapnya
saat terbang.
Di
Asia, layang-layang kerap kali berkaitan dengan upacara keagamaan atau
kepentingan agama. Banyak layang-layang dari China dibuat berwujud naga dari
cerita rakyat. Bentuk tradisional lainnya adalah burung, kupu-kupu, bahkan
kelabang. Di Malaysia, menerbangkan layang-layang di atas rumah pada malam hari
dipercaya dapat menjauhkan roh jahat.
Kecuali
sebagai permainan, pada abad pertengahan China pernah membuat layang-layang
untuk tujuan militer, antara lain untuk mengintai musuh dan mengukur jarak
keberadaan musuh. Di Korea, ritual menerbangkan layang-layang yang ditulisi
nama dan tanggal lahir seorang bayi selalu dilaksanakan setiap tahun. Tradisi
itu dimaksudkan agar si anak selamat sampai hari tua.
Layang-layang
menyebar hingga ke Selandia Baru. Bentuk layang-layang di Eropa mulai
berkembang pada abad pertengahan (1100 – 1500). Salah satunya dikembangakan
dengan panji-panji militer serupa kantung penangkap angin. Baru tahun 1500-an
muncul bentuk jajaran genjang, yang kemudian menjadi populer di Eropa.
Jepang
Meskipun sudah tergolong negara maju, ternyata masyarakat dan pemerintah Jepang paling getol memopulerkan layang-layang. Di sana layang-layang bukan sekadar permainan, tetapi menjadi karya seni bermutu tinggi.
Sejak
lama banyak sekolah di Jepang mengajarkan kerajinan layang-layang kepada para
murid sebagai bagian dari ekstrakurikuler mereka. Karena itu era layang-layang
mengalami kebangkitan. Tidak heran setiap tahun layang-layang dibuat dalam
desain yang baru dan orisinal meskipun dengan dasar-dasar motif tradisional.
Langkah
inovatif lainnya adalah melestarikan seniman pembuat layang-layang tradisional,
yakni dengan memberikan subsidi dan tunjangan kepada mereka. Sampai kini
terlihat dampak positifnya bahwa permainan dan kerajinan membuat layang-layang
tak pernah (akan) mati.
Di
Jepang layang-layang mulai dikenal pada zaman Heian (794-1185). Pada masa itu
layang-layang sering digunakan sebagai alat komunikasi pembawa pesan rahasia di
istana. Karena harus melewati parit-parit besar, maka layang-layang dinilai
mampu menjalankan misi itu. Masa keemasan pembuatan layang-layang terjadi pada
zaman Edo (1630-1868). Namun waktu itu karena harga kertas sangat mahal, hanya
kalangan bangsawan yang mampu menerbangkan layang-layang.
Berkembangnya
seni cetak cukilan kayu dan penggunaan warna dalam seni cetak tradisional
Jepang, membawa perubahan baru pada layang-layang. Teknik-teknik seni itu mulai
diterapkan pada layang-layang sehingga warna-warna yang dihasilkan sangat
indah.
Setiap
5 Mei permainan layang-layang di Jepang menjadi acara tahunan yang semarak
sebagai festival anak laki-laki. Pada hari itu para orang tua beramai-ramai
menuliskan nama bayi mereka pada layang-layang yang dihiasi gambar prajurit
legendaris atau pahlawan dalam cerita anak-anak. Hal itu dimaksudkan agar
anaknya tumbuh sehat dan kuat. Motif lain yang disukai adalah kura-kura dan
burung bangau (lambang panjang umur) dan ikan gurame (lambang keuletan).
Semakin tinggi layang-layang terbang, konon nasib seseorang semakin baik.
Menurut
penilaian para pakar pariwisata, festival 5 Mei merupakan pesta layang-layang
terbesar di dunia. Lebih dari seribu layang-layang berpartisipasi selama tiga
hari penyelenggaraan. Sekitar lima juta pengunjung tercatat menyaksikan
festival tersebut, termasuk wisatawan mancanegara.
Meskipun
kini tanah lapang di Jepang semakin sempit, bahkan anak-anak keranjingan
berbagai jenis games modern, ternyata permainan tradisional layang-layang masih
tetap hidup.
Di
Indonesia, kecuali seniman-seniman Bali, jarang sekali yang mau menekuni seni
membuat layang-layang. Padahal, Indonesia memiliki aneka ragam budaya yang
memesona, jauh lebih banyak daripada budaya di Jepang. Ya, kita memang selalu
mengabaikan warisan budaya masa lalu. Mungkin kita akan menyesal di kemudian
hari karena tidak melestarikan layang-layang.
Selain di Asia, layang-layang juga sudah merambah Eropa. Di sana model layang-layang selalu dikembangkan. Karena bahan kertas dan plastik dianggap kurang kuat, mereka membuat layang-layang dari bahan fibreglass. Bahan ini memang cukup ringan dan kuat. Bentuknya pun dipermodern, seperti bentuk geometris lengkap dengan gambar-gambar memikat. Selain itu mereka membuat layang-layang dari kain layar dan bahan-bahan sintetis sebagaimana yang dikembangkan oleh perusahaan kimia raksasa
Du Pont.
Di
Jerman layang-layang mendapat tempat tersendiri dalam bidang olahraga.
Penggemar layang-layang di sana sudah menjadi komunitas yang aktif dan peduli.
Secara periodik mereka merancang dan menemukan bentuk layang-layang yang unik
dan semarak. Di Jerman layang-layang disebut “drache” (naga), yakni hewan
mitologi yang amat populer di China.
Banyak
ilmuwan Eropa terangsang daya pikirnya oleh layang-layang. Pada 1749 ilmuwan
Skotlandia, Alexander Wilson, menggunakan beberapa rangkaian layang-layang
untuk mengukur temperatur udara pada ketinggian yang berbeda. Benjamin
Franklin, berhasil meneliti unsur listrik karena jasa layang-layang. Pada 1752
dia menaikkan layang-layang di saat hari hujan badai. Pada layang-layang
tersebut digantungkan sebuah kunci. Ternyata ketika petir menyambar, terlihat loncatan
api listrik dari kunci tersebut. Itulah dasar alat penangkal petir yang
sekarang banyak digunakan orang.
Pada
abad ke-19, Sir George Cayley menguji coba prinsip terbang dengan layang-layang
bersayap. George Pocook dengan publikasinya “Seni mengarungi udara dengan
bantuan layang-layang” membuat gempar dunia ilmu pengetahuan. Alexander Graham
Bell, penemu telepon, pada awalnya bereksperimen dengan layang-layangnya untuk
mengetahui gelombang suara lewat udara. Francis Melvin Rogallo, mendapatkan
gagasan temuan pesawat terbang layangnya dari layang-layang.
Di
Belanda layang-layang buatan Gerard van der Loo banyak membantu kegiatan SAR
laut. Ketika helikopter tidak bisa bertahan lama di udara dan perahu penyelamat
tidak bisa mendekati kapal karam, maka layang-layang besar yang diterbangkan di
atas geladak kapal berfungsi sebagai alat bantu awak kapal untuk meluncur ke
kapal penolong.
Perusahaan
minyak Inggris, British Petroleum, pernah membuat eksperimen luar biasa dengan
layang-layang. Kapal tanker perusahaannya waktu menempuh perjalanan jauh,
ditarik dengan layang-layang. Setelah dikalkulasi ternyata perusahaan itu
berhasil menghemat energi sekitar sepuluh persen dari jumlah energi yang biasa
dihabiskannya.
Manfaat
praktis layang-layang pun cukup banyak. Di antaranya tahun 1847, membantu
merentang kawat melintasi sungai Niagara antara AS dan Kanada, untuk membangun
jembatan gantung pertama. Sedangkan tahun 1800 hingga awal 1900-an, meteorolog
memanfaatkan layang-layang kotak yang dilengkapi alat pengukur cuaca. Khusus
pada militer, selama “Perang Dunia II” (1939-1945) sekoci penyelamat dilengkapi
layang-layang berantena radio untuk mengirim pesan SOS.
Layang-layang
juga menjadi ilham bagi terciptanya balon udara dan pesawat terbang yang paling
sederhana. Begitulah, sebenarnya kalau kita kreatif, benda-benda yang dianggap
sepele mampu menjadi alat bantu ilmu pengetahuan, bukan sekadar permainan
anak-anak.
Tertua
Layang-layang yang terdokumentasi diketahui memiliki beragam bentuk unik. Ada layang-layang yang terbuat dari daun. Ada layang-layang berukuran demikian besar sehingga untuk menaikkannya harus dilakukan oleh beberapa orang. Ada juga layang-layang yang amat kecil, terbuat dari kain sutera buatan China.
Menurut
dasarnya layang-layang dikelompokan menjadi lima jenis. Yang tertua, rata
berbentuk jajaran genjang. Jenis ini memerlukan ekor untuk menimbulkan tahanan
dan merpertahankan tegaknya arah terbang. Makin kencang angin, harus makin
panjang pula ekornya. Panjang ekor paling tidak tujuh kali diagonal.
Sedangkan
lengkung pada layang-layang sengaja dibuat untuk menciptakan sudut terhadap
arah angin, sehingga layang-layang dapat terbang stabil tanpa bantuan ekor.
Layang-layang melengkung ini dipatenkan pada 1891 oleh William A. Eddy asal
Amerika.
Layang-layang
kotak berbentuk tiga dimensi ditemukan oleh Lawrence Hargrave dari Australia
tahun 1893. Untuk menerbangkannya perlu angin yang cukup kuat dan stabil. Lain
lagi dengan dengan layang-layang delta hasil temuan Francis M. Rogallo dari AS
tahun 1941 yang bisa diterbangkan dengan angin sepoi-sepoi. Nenek moyang alat
terbang layang ini bentuknya berupa dua permukaan segitiga yang bertemu di satu
sisi dengan membentuk sudut. Pada garis pertemuan ini dipasang sirip vertikal
di sebelah bawahnya. Sirip sekaligus lunas penyeimbang ini berfungsi sebagai
kekang kendali yang langsung tersambung dengan benang.
Sedangkan
layang-layang flexible ditemukan oleh Domina C. Jalbert dari AS tahun 1963.
Jenis ini tanpa rangka, sehingga tiap bagian disambung dengan cara dijahit atau
dilem sampai bentuk bisa melayang. Salah satunya parafoil kain yang serupa
parasut.
Di
Inggris layang-layang hanya boleh mencapai ketinggian 60 M, minimal 5 km di
luar wilayah bandara.
Layang-layang
kotak berperan penting dalam pengembangan pesawat, karena Orville dan Wilbur
Wright menggunakan jenis ini untuk menguji teori mereka tentang pemelintiran
sayap, sebelum akhirnya berhasil menemukan pesawat terbang pertama tahun 1903.
Sumber:
museum-layang.com
id.wikipedia.org
djuliantosusantio.blogspot.com
Ensiklopedia Indonesia
-dikemaskini pada 12/7/2016